Будівля Інституту науково-технічної експертизи та інформації на Либідській площі, більш відома киянам як «Літаюча тарілка», була предметом кількарічних баталій між активістами та девелопером Вагіфом Алієвим. Останній хотів інтегрувати модерністську споруду у свій новий торговий центр Ocean Mall, а рух Save Kyiv Modernism разом з автором «Тарілки» архітектором Флоріаном Юр’євим виступав за її відновлення в первинному вигляді.

Крапку в суперечці нібито поставили в жовтні 2020 року – тоді Мінкульт вніс «Тарілку» до реєстру пам’яток місцевого значення. Такий статус захищає будівлю від небажаних втручань, адже, за законом, пам’ятки можна тільки реставрувати, не змінюючи їхнього вигляду й розмірів.

Однак Вагіф Алієв не відмовився від планів будувати ТРЦ Ocean Mall: він анонсував його відкриття 1 вересня 2021 року. Як ці плани впливають на долю «Тарілки» й що відбувається з пам’яткою зараз?

Як вдалося з’ясувати The Village Україна, будівлю таки збираються реставрувати за кошти девелопера Ocean Mall та японських інвесторів. Проєкт готує архітектурно-інжинірингова компанія «КС» («КАПІТЕЛ СТОУН»), яку очолює Віталій Молочко (він ініціював фарбування даху будівлі влітку 2020 року).

При цьому не виключено, що Алієв скористається можливістю з’єднати свій майбутній мегамол із будівлею Флоріана Юр’єва. Розповідаємо, що відбувається з будівлею та як на неї може вплинути запланований запуск Ocean Mall.

«Літаюча тарілка» – будівля, побудована у 1971 році за проєктом Флоріана Юр’єва та Льва Новикова. Віденський музей архітектури відніс конструкцію до видатних європейських архітектурних проєктів.

Конференц-зала, яка розташована в «Тарілці», має унікальну акустику, що дозволяє почути весь діапазон частот людського голосу й музичних інструментів. За задумом автора, це мала бути концертна зала зі світломузичним театром, що передбачав поєднання звуку й кольору.

Чи в безпеці «Тарілка»

Департамент охорони культурної спадщини КМДА 7 жовтня 2020 року вніс будівлю УкрІНТЕІ до переліку щойно виявлених об’єктів культурної спадщини – це перший крок до внесення будівлі до Державного реєстру нерухомих пам’яток. Процедуру завершив Мінкульт: 20 жовтня він підписав наказ, яким визнав «Тарілку» пам’яткою архітектури й монументального мистецтва місцевого значення (охоронний № 3000-Кв).

Після того, як будівлі в Україні надають статус пам’ятки, її власник має підписати з містом охоронний договір. У документі прописують, у який термін власник проведе протиаварійні та реставраційні роботи, що є способом правового впливу на власника чи орендаря. Приміром, якщо в майбутньому вони доведуть будівлю до руйнації, їх можна викликати до суду за невиконання умов цього договору.

Власником «Літаючої тарілки» є держава, а балансоутримувачем – Український інститут науково-технічної експертизи й інформації (УкрІНТЕІ), що підпорядковується Міністерству освіти. Але сама конструкція «Тарілки» та стилобатна частина під нею перебувають в оренді компанії «Альдо», пов’язаної з Вагіфом Алієвим.

Поки що, як вдалося з’ясувати The Village Україна, охоронний договір на будівлю не підписали. Хоча за законом мали зробити це протягом місяця з моменту внесення об’єкта до переліку щойно виявлених пам’яток – тобто ще в листопаді 2020 року.

У Департаменті охорони культурної спадщини КМДА у відповідь на запит The Village Україна повідомили, що 16 жовтня надіслали лист власнику, у якому повідомили про необхідність укладання такого договору. «Враховуючи, що власник/уповноважений орган ухиляється від укладання охоронного договору, департаментом підготовлено припис із відповідними вимогами, у випадку невиконання яких буде розглянуто питання про застосування фінансові санкції», – відповіли в департаменті.

Водночас в УкрІНТЕІ вперше чують про цей припис. За словами директора Володимира Камишина, договір наразі розробляють. Під охоронний статус має потрапити весь ансамбль будівлі УкрІНТЕІ – стилобат, «Тарілка» та башта.

«Зараз розробляється охоронний договір на будівлю. Він буде стосуватися всього комплексу – і «Тарілки», і висотної частини, – розповідає Камишин. – Мої фахівці працюють над ним разом із КМДА. Там дуже багато роботи: що та як прописати, щоб і не завадити експлуатації будівлі, і, найголовніше, зберегти те, що належить до культурної спадщини. Зараз готують паспорт будівлі як об’єкта культурної спадщини. Там будуть визначені елементи, які є предметом охорони, тобто обов’язково мають бути збережені й відреставровані. Інтер’єри внутрішніх приміщень висотки та стилобату не планують вносити в паспорт, а ось інтер’єр «Тарілки» – обов’язково, як і зовнішній вигляд будівлі. Думаю, договір буде підписано найближчим часом – протягом місяця-двох. Без підписання цього договору ніякі роботи не будуть проводитися».

Центр інновацій і галерея

Паралельно з підписанням договору компанія «КАПІТЕЛ СТОУН» архітектора Віталія Молочка разом із Міносвіти готують проєкт реставрації будівлі. Офіційно його хочуть представити публіці в середині березня 2021 року. Цей проєкт не має стосунку до того, який на волонтерських засадах розробляли представники руху Save Kyiv Modernism разом з архітектором будівлі Флоріаном Юр’євим і засновником Balbek Bureau Славою Балбеком.

Але проєкт Молочка – теж не зовсім новий. Архітектор працював над проєктом відновлення будівлі з 2015 року. «Ми з Флоріаном Юр’євим ще з 2015 року розробляли проєкт відновлення будинку УкрІНТЕІ, а потім Мала академія наук запросила мене і Флоріана Ілліча зробити проєкт відновлення та ремонту. І це був єдиний офіційний проєкт», – розповідає він.

Проєкт реставрації інтер'єрів «Тарілки». Візуалізації: «КАПІТЕЛ СТОУН»

Мала академія наук ініціювала створення на базі УкрІНТЕІ музею науки. Але тепер цю ідею відкинули, оскільки Мала академія наук вийшла з проєкту. Замість музею в будівлі хочуть створити міжнародний центр інновацій. На це мають виділити гроші японські партнери. А от реставраційні роботи має фінансувати орендар частини «Тарілки» Вагіф Алієв.

«Наразі ми з японськими партнерами та Міністерством освіти ведемо перемовини про те, щоби створити там міжнародний центр інновацій і трансферу технологій. Ремонт будівлі буде оплачувати Вагіф Алієв, обладнання надасть японська сторона. Спілкування йде між Національною науково-технологічною асоціацією України, УкрІНТЕІ та членами уряду Японії», – розповідає Молочко.

У самій «Тарілці» замість конференц-зали облаштують концертну залу у вигляді світломузичного театру, як задумував Флоріан Юр’єв. За словами Молочка, зала, як і зараз, буде спільного використання між державою й інвестором. У стилобаті розмістять художню галерею, творчі зони й хол для відвідувачів концертної зали.

Інтер’єри висотної частини, де розташований інститут інформації та Державна науково-технічна бібліотека України, за словами автора проєкту, не потребують реставраційних робіт, там просто завершать ремонти.

Фасади будівлі відновлять у первинному вигляді – замінять скляні системи. Також під час реставрації хочуть зробити нову пожежну сигналізацію та центральну систему кондиціонування.

Чому Алієв виділяє гроші на «Тарілку»

Перші візуалізації ТРЦ Ocean Mall, що будують на Либідській поряд з УкрІНТЕІ, передбачали, що «Тарілка» стане його частиною. Однак тепер це неможливо, оскільки будівлі надали статус пам’ятки.

«Концертна зала та стилобат будівлі в оренді компанії «Альдо», яка будує позаду Ocean Mall. Надання «Тарілці» статусу пам’ятки, зрозуміло, створює конфлікт інтересів і суперечить інтересам цієї компанії. Бо вони брали в оренду щось одне (що не мало статусу пам’ятки), тепер у них в оренді щось, з чим вони нічого не можуть зробити (або можуть – але незаконно). Вони не можуть робити ніяких змін, які б дозволили якось інтегрувати будівлю в торговий центр», – розповідає в коментарі The Village Україна один із засновників руху Save Kyiv Modernism і співавтор альтернативного проєкту відновлення «Тарілки» Олексій Радинський.

Чому ж тоді Алієв вкладає гроші в реставрацію «Тарілки»? Молочко пояснює, що це було передбачено угодою про оренду будівлі.

«Відновлення будівлі коштом інвестора було передбачено ще угодою 2016 року. Йому дали право на оренду «Тарілки» та стилобатної частини за умови, що він здійснить ремонтні роботи на суму близько 150 мільйонів гривень. За угодою, у його розпорядження надавали стилобатну частину, а «Тарілка» була у спільному користуванні з УкрІНТЕІ та Міносвіти. Спочатку він дійсно хотів зробити вхід у торговий центр через «Тарілку». Навколо цього йшла боротьба. Я, зокрема, переконував, що цього не потрібно робити – перед «Тарілкою» немає площі, де можна збирати людей, отже, це не може бути головним входом. Усі переконували, щоби зробити вхід на куті – там, де рожевий корпус УкрІНТЕІ. Щоби в інвестора не було спокуси робити вхід у ТЦ через «Тарілку», ми разом із Національною спілкою архітекторів України розробили облікову документацію на об’єкт культурної спадщини та внесли подання до Мінкульту на присвоєння статусу пам’ятки. Вхід у ТЦ через «Тарілку» зробити неможливо», – каже Молочко.

Тепер же з Алієвим мають підписати додаткову угоду, у якій вкажуть обов’язки орендаря стосовно ремонту будівлі.

«Зараз перепідписують додаткову угоду. Оскільки Мала академія виходить із проєкту й музею науки в будівлі не буде, то сума, яку інвестор мав виділити на музейні експонати, зараз має піти на центральне кондиціонування й ремонт глухих частин фасаду. Центральне кондиціонування – це досить дорога штука, а влітку температура у приміщеннях підіймається до 43 градусів – людей навіть забирала «швидка». Тому вирішили ці гроші витратити на те, що дійсно потрібно для ремонту будівель», – пояснює Молочко.

Коли почнуть реставрацію «Тарілки»

Віталій Молочко розраховує, що до кінця березня готовий проєкт реставрації передадуть на погодження в Департамент культурної спадщини КМДА.

«Реставрацію будівлі разом із Міністерством і перепідписаною з інвестором додатковою угодою плануємо завершити до кінця 2021 року. Фасади повністю будуть закінчені, думаю, у вересні-жовтні», – каже Молочко.

Що буде з Ocean Mall

Вагіф Алієв у коментарі The Village Україна стверджував, що планує відкрити Ocean Mall у вересні 2021 року. «Це мені нагадало, як він обіцяв відкрити музей науки 1 вересня 2018 року. За моїми спостереженнями, будівництво ТЦ не ведеться приблизно з минулого літа. Я неформально спілкувався з людьми, які займаються будівництвом, вони вважають такі терміни, м’яко кажучи, малоймовірними, з огляду на теперішній стан будівництва й на його масштаб», – каже Олексій Радинський (Save Kyiv Modernism).

Редакція The Village Україна хотіла дізнатися в девелопера, як змінився проєкт Ocean Mall після того, як «Тарілці» надали статусу пам’ятки архітектури. Адже останні оприлюднені версії проєкту передбачали об’єднання з будівлею УкрІНТЕІ, а тепер це стало неможливим. Однак отримати коментар Алієва чи його компанії Mandarin Plaza Group на момент публікації не вдалося.

Андрій Пашенько, який був головним архітектором Ocean Mall, коментує The Village Україна, що нового проєкту немає. «Зараз усе заморожено, будівництво та проєктування не ведеться», – зазначив він.

Проте, як дізналася The Village Україна, був інший сценарій розвитку подій, який девелопер нібито обговорював із Фондом держмайна. Він стосується інших корпусів УкрІНТЕІ, що розташовані поряд із модерністською будівлею.

«Це був один із компромісних сценаріїв, який пропонувався ще коли Флоріан Юр’єв брав у цьому участь. Сценарій передбачав продаж або передання в іншій формі цих корпусів забудовнику, щоби він зробив вхід до Ocean Mall там і не чіпав «Тарілку». Це був тривалий цей процес, бо корпуси перебували в державній власності», – розповідає Радинський.

У жовтні 2020 року Міносвіти погодило включення трьох корпусів, що межують із «Тарілкою», до переліку малої приватизації, після чого Фонд держмайна виставив їх на продаж. 15 лютого будівлі продали на аукціонах. Компанія «Сістембуд» придбала рожеву будівлю за 90 мільйонів гривень і двоповерховий лабораторний корпус за 45 мільйонів.Третю будівлю придбала БК «БУДІВЕЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ» за майже 39 мільйонів.

У Фонді держмайна в коментарі The Village Україна не підтвердили, що цей продаж став результатом домовленостей із девелопером Ocean Mall. Утім, вказали, що корпуси пішли за рекордною ціною. «Загалом ціна трьох будівель зросла на аукціонах більш ніж утричі, і найменший із них викуплено за ціною 603 тисяч гривень/м² (74,6 м² за 45 мільйонів гривень), – зазначили в коментарі The Village Україна у Фонді держмайна. – Це, мабуть, найдорожча нерухомість у Києві. Звісно, інтерес до цих будівель значною мірою підігрітий тим, що поряд будується торговельно-розважальний комплекс».

Віталій Молочко додає, що Алієв мав намір купити ці корпуси. «Я здогадуюсь про це, але не можу підтвердити на 100%. Можливо, хтось викупив, а він [Вагіф Алієв] буде перекуповувати. Але я знаю, що він мав намір придбати ці будівлі, – каже архітектор. – Вони не мають статусу пам’яток, це звичайні сараї. Рожева будівля – єдина, що має якусь цінність, але вона також аварійна: несні стіни з тріщинами. Інвестор хоче зробити реконструкцію цих будівель – буде залишати й укріплювати фундамент, але стіни, я думаю, він буде переробляти й робити там головний вхід у торговий центр».

Іще один момент, який девелопер може використати на свою користь, – те, що рожевий корпус поєднаний зі стилобатом під «Тарілкою». «Між будівлями є прохід. Якщо він зробить головний вхід на місці рожевої будівлі, то з торгового центру можна буде потрапити в «Тарілку». Це єдина функція, яку він може використати з того, що він орендує цю будівлю. Оскільки у стилобаті буде артгалерея разом із центром науки, то це може бути додатковим елементом піару для його торгового центру», – вважає Молочко.

Автору архітектурного проєкту Ocean Mall Андрію Пашеньку невідомо про будь-які плани зробити вхід із торгового центру на місці проданих на аукціоні корпусів. Утім, він підтвердив, що девелопер розглядав можливість з’єднати «Тарілку» з Ocean Mall.

Обкладинка: Віталій Молочко. Візуалізації: «КАПІТЕЛ СТОУН»