Попри загальнонаціональний карантин, кількість занять у школярів не зменшилася – їх проводять дистанційно. А одинадцятикласники ще й активно готуються до складання іспитів, які Міністерство освіти і науки перенесло на період після завершення карантину. У школі КМДШ для майбутніх випускників проводять онлайн-консультації з підготовки до ЗНО й навіть планують влаштувати Zoom-вечірку в день випускного.

The Village Україна разом із КМДШ розповідають, як організувати онлайн-навчання для старшокласників і підготуватися до ЗНО в умовах карантину.

Мирослава Товкало,
керівниця навчальних програм у мережі шкіл КМДШ

Олена Маркова,
практичний психолог у КМДШ

Як дистанційна освіта для старшокласників відрізняється від занять учнів молодших класів?

Підходи до навчання в молодшій, середній і старшій школах відрізняються, бо кожен з етапів має свої дієві інструменти для роботи з учнями. Наприклад, наймолодші діти можуть вивчати іноземну мову в ігровій формі, а старшокласники – влаштовувати дискусії чи дебати та проводити заняття з математики англійською. В онлайн-форматі проводять традиційні заняття з носіями мов. Також для старшокласників краще робити акцент на професійних зануреннях, напрямках спеціалізації та підготовці до ЗНО.

Як допомогти випускнику знайти мотивацію навчатися?

Підтримка та власний досвід

Наразі основний страх випускників – невизначеність майбутнього та перехід до нового етапу життя. Тому необхідно допомогти їм повірити у свої сили. Найкраще допоможе власний приклад. Якщо батьки мають досвід, який може надихнути дитину – варто поділитися прикладами, коли було страшно й важко, і розповісти, як вдалося це подолати.

Позитивне мислення

Переживання – це нормально, але на них не варто зациклюватися. Підліток має розуміти, що попереду його чекає новий і цікавий, але відповідальний етап. Щоб перейти до нього без стресу, необхідно позитивно налаштуватися та діяти. Позитивне мислення – ще одна з головних компетенцій, яку необхідно розвивати в учнів. Найвідоміші вчені – люди з гарно розвиненим позитивним мисленням. Наприклад, щоб електричне освітлення стало загальнодоступним, Томас Едісон провалив десятки тисяч дослідів. Але не опустив руки, а використав кожну невдачу, як урок. Тому в КМДШ на курсі «Я – особистість» школярів вчать не боятися помилок, будувати цілі та чітко визначати шляхи для їхнього досягнення.

Позитивне мислення – це одна з головних компетенцій, яку необхідно розвивати в учнів.

Тест на профорієнтацію

Щоб підготуватися до дорослого життя, навчитися ухвалювати рішення та віднайти свої сильні сторони, старшокласники КМДШ складають тестування на профорієнтацію, аналізують різні професії, на практиці випробовують себе в різних галузях, відвідують реальні компанії.

До речі, тестування можна пройти вдома онлайн, а також самостійно промоніторити сучасні професії, визначити свої інтереси, проаналізувати здібності та на основі цього списку будувати подальший план дій.

Футурологи прогнозують, що сучасні діти в майбутньому змінюватимуть напрямок діяльності принаймні п’ять разів.

Тому в дітях варто виховувати відкритість до нового та здатність швидко вчитися.

Футурологи прогнозують, що сучасні діти в майбутньому змінюватимуть напрямок діяльності принаймні п’ять разів.

Як організувати процес підготовки до ЗНО та вступу вдома?

У шкільному та професійному житті результативність потребує чіткого графіка. Тому під час підготовки до ЗНО й вступу до ВНЗ варто ефективно планувати графік учнів. Для цього підійдуть бізнес-книги та лекції про тайм-менеджмент.

Ми пропонуємо такі книги для правильної організації часу випускників на карантині:

  «Самосаботаж. Книга з характером», Олена Таріріна.

  «10 ґаджетів для щастя», Олена Таріріна.

  «Можливо все», Джон Вон Ейкен.

  «Зроби це зараз», Брайан Трейсі.

І кілька порад для підготовки до ЗНО:

 Під час створення розкладу з підготовки для іспитів варто спрямувати зусилля на пріоритетні предмети та ті, що викликають складнощі. А далі йти за принципом спадання, пам’ятаючи про перерви.

• Аби зосередитися на навчанні та бути мотивованим, придумайте власний день складання ЗНО та орієнтуйтеся на нього до тих пір, поки МОН не оголосить офіційну дату.

У КМДШ учні дізнаються основи тайм-менеджменту, працюють над планами особистісного розвитку, пишуть стратегії створення віртуальних компаній, беруть участь у реальних проєктах. Тому організація навчального процесу вдома стала цікавим викликом, а не катастрофою. Крім того, у КМДШ діти разом із батьками можуть отримати індивідуальну консультацію від вчителів щодо кожного з предметів і відштовхуватися від цього у підготовці до ЗНО.

Які інструменти для навчання допоможуть старшокласникам?

Для виконання завдань учні КМДШ користуються програмами Learning Apps, Power Point та Youtube, а для перевірки знань обирають Classtime та Kahoot. Для створення курсів використовують платформу Quizlet. Багато додатків використовують на заняттях з англійської, серед них – Flipgrid (video), AWW Whiteboard. До ЗНО готуються у тренажерах із правопису української мови webpen, а платформа масових відкритих онлайн-курсів Prometheus дозволяє виконувати інтерактивні тестові завдання та творчі вправи.

Як не втрачати зв’язок зі школою?

Крім навчального процесу, ми в КМДШ часто організовуємо челенджі, в яких беруть участь родини. Онлайн-челендж #greenchallange організували, щоб розвивати екосвідомість у школярів та їхніх батьків. Умови прості – висадити рослини на підвіконні, в саду чи на балконі та надати фото чи відеозвіт.

Чому навчив нас карантин?

Під час карантину більшість людей змінили чи, точніше, визначили свої пріоритети. І всі ми за цей період певною мірою змінилися. Дистанційне навчання підкреслює, як важливо розвивати в дітей компетенції та здатність швидко пристосовуватися до незвичних ситуацій. Важливо не тільки надати знання, а й підготувати школярів до дорослого життя. Допомогти дітям розвинути навички, необхідні сучасній людині: адаптивність, критичне мислення та здатність швидко занурюватися в нові процеси. Для наших учнів не стало проблемою навчатися через монітор комп’ютера та готуватися в таких умовах до ЗНО. Вони сприйняли це як крутий челендж.

Допомогти дітям розвинути навички, необхідні сучасній людині: адаптивність, критичне мислення та здатність швидко занурюватися в нові процеси. 

Карантин навчив команду КМДШ та учнів:

Адаптивності та оперативності

Професійний учитель, управлінець чи просто працівник не лише багато знає, а й вміє швидко опановувати нові навички, оперативно навчатися, адаптуватися до змін і знаходити креативні рішення. Світ змінюється швидко, щодня з’являється щось нове, тому необхідно вчитися не боятися викликів.

Роботі в команді

Багато компаній та організацій переконалися, що йти до мети легше та ефективніше, коли командна робота налагоджена. Особливо, якщо працівники можуть ініціювати її самі. Один із прикладів командної онлайн-взаємодії в КМДШ – щотижневі скайп-коли вчителів, які діляться між собою ефективними інструментами для освіти та онлайн-навчання.

Балансу та рівновазі

Коли робота, сім’я, спортзал і кафе знаходяться під одним дахом, важко зберегти зосередженість і гармонію. Але карантин навчив нас і цьому. За цей період ми почали прислухатися до близьких, дізнаватися від них про щось нове. Діти почали допомагати батькам, батьки – приділяти більше часу дітям.

У вересні 2020 планують відкриття нових шкіл КМДШ:

КМДШ запрошує батьків і школярів на онлайн-знайомство.

  Київ, Осокорки, Дніпровська набережна, 14

  Львів, вул. Угорська, 14 (у районі Нового Львова)

Матеріал підготовлено за підтримки