Пам’ять – важливий психічний процес, який створює підґрунтя до навчання та розвитку. Її краще розвивати ще змалку, й у цьому добре допомагають спеціальні вправи для розвитку дитячої пам’яті, які батьки зможуть відтворити вдома або на прогулянці з дітьми.

Тетяна Друмя

учителька-логопед дитячого садка «5 сов»


Ольга Махова

вихователька дитячого садка «5 сов»


Особливості дитячої пам’яті

Тетяна: Відмінною ознакою дитячої пам’яті є наочно-образний характер.

Є декілька видів пам’яті: образна (зорова, слухова, моторна, емоційна), словесно-логічна – і за активністю виділяють мимовільну та довільну. Якщо процес запам’ятовування вимагає зусиль, у роботу включається довільна пам’ять. Учені стверджують, що можемо поліпшити, натренувати всі види пам’яті, враховуючи вікові особливості дитини.

Ольга: У молодшому дошкільному віці, а саме 3–4 роки, краще застосовувати ігрову діяльність, завдяки якій дитина швидко та легко запам’ятовує все, що їй цікаво. Особливе значення в цьому віці має емоційно забарвлене читання казок, історій, віршів. Дитині дуже легко запам’ятати, коли нова інформація викликає яскраві емоції.

У середньому та старшому дошкільному віці (4–5 років) здібності відтворювати предмети, які запам’яталися, значно підвищуються. Діти починають свідомо ставити за мету запам’ятовувати певний матеріал і повторювати його до засвоєння. Опановують прості арифметичні дії, учаться читати та вже можуть класифікувати матеріал за категоріями, створюючи зорові образи, які допомагають краще запам’ятовувати.

Тетяна: У пам’яті важлива швидкість запам’ятовування, його міцність та оперативне відтворення. Тому ніколи не пізно тренувати та розвивати пам’ять.

У роботі з дітками ми часто використовуємо різні методи:

  • рамки-вкладення;
  • настільні ігри «Меморі»;
  • рухові ігри «Спробуй повтори», під час яких діти намагаються повторити рухи за ведучим, поєднуючи дрібну та загальну моторику;
  • ігри на розвиток слухової пам’яті, використовуючи звуки тварин, голоси людей і побутові звуки;
  • ігри на розвиток зорової пам’яті «Чого не стало?»;
  • театралізовані вистави за мотивами казок, використовуючи пальчиковий, настільний чи тіньовий театри;
  • вивчення віршів, пісень;

Вправи, які використовують і радять вихователі

Молодший дошкільний вік (3–4 роки)

  • Вправа «Упізнай свого друга»

Діти утворюють коло, обирають ведучого. Він стає в центр кола, із заплющеними очима намагається впізнати дітей за голосом.

  • Вправа «Магазин»

Даєте дитині завдання піти в «магазин» і купити необхідні предмети, назви яких потрібно запам’ятати. Починайте з 2–3 предметів, поступово збільшуючи їхню кількість до 5–6. На «прилавку» лежать «товари», із яких дитина повинна вибрати ті, які її попросили купити.

Середній дошкільний вік (4–5 років)

  • Вправа «У подорож беру з собою…»

Ведучий починає розповідь: «У подорож беру з собою… гребінець», а наступний гравець має повторити вже сказане, додавши свій предмет: «У подорож беру з собою … гребінець…й окуляри» і т.д. Гра триває доти, доки ряд не стає таким довгим, що його вже не можна відтворити.

  • Гра «Повтори за мною»

Діти стоять біля столу ведучого. Ведучий пропонує одній дитині проплескати все, що він їй простукає олівцем. Інші діти уважно слухають та оцінюють виконання жестами, піднімають догори великий палець, якщо плескання правильні, й опускають його вниз, якщо не правильні.

Старший дошкільний вік (5–7 років)

  • Гра «Словесний ряд»

Скажіть: «Зараз я назву кілька слів, і ми разом придумаємо цікаву розповідь». 7–10 слів. Для початку повільно повторіть їх дитині, а потім разом спробуйте пов’язати в розповідь. Для розповіді можна використовувати такі орієнтовні слова:

Сонечко, дерево, ріка, хмаринка, гребінець, мама, кошик, чашка, ваза, фрукти.

Птах, літак, олівець, будинок, груша, окуляри, телефон, собака, книга, квітка.

  • Гра «Тінь»

Із групи дітей вибирають двох. Одна дитина – мандрівник, друга – його тінь. Решта – глядачі.

«Мандрівник» йде через поле, а за ним на 2–3 кроки позаду – «тінь», яка намагається скопіювати рухи «мандрівника». Бажано стимулювати «мандрівника» до виконання різних рухів: пострибати на одній нозі, зупинитись і подивитися попідруки.

Лілія Перегудова

вихователька дитячого садка


Важливо розвивати дитячу пам’ять для подальшого розвитку, щоби дитина могла себе проявити в майбутньому. Із самого народження діти спостерігають за тим, що їх оточує й запам’ятовують багато нової інформації. Що менший вік, то коротше за часом мають бути вправи. Із віком дитина вже може відтворити й запам’ятовувати набагато більше.

Як розвивати пам’ять в 1–2 роки

У такому віці можна розвивати дитячу пам’ять за допомогою іграшок. Картки чи аудіальні вправи навряд чи зацікавлять дитину у віці до 2 років. Оберіть улюблені іграшки дитини й розкладіть їх перед нею, щоби вона їх запам’ятала. Потім сховайте іграшки й запропонуйте дитині їх пошукати. Коли вона буде шукати іграшки, вона концентруватиме свою зорову пам’ять і згадуватиме, що то були за іграшки та як вони виглядають.

Ця вправа викликає багато позитивних емоцій. Дитина дуже радіє, коли знаходить іграшку. Якщо робити цю вправу постійно й щоразу ховати іграшки в одному ж самому місці, дитина це також запам’ятає. Це хороший тренажер пам’яті для такого віку.

Як розвивати пам’ять у 2–3 роки

У такому віці можна починати вчити короткі вірші та невеликі дитячі пісеньки. Це можуть бути пісні про дощик, сонечко, тварин чи того ж самого колобка. Бажано супроводжувати текст рухами. Наприклад, коли в пісні колобок катиться, відтворюйте це рухами, аби дитина повторювала. Із часом вона вивчить слова, мелодію та рухи. Ця вправа задіює одночасно два види пам’яті: рухову та словесну – що дуже добре.

Як розвивати пам’ять у 3–4 роки

У такому віці в дітей починає добре працювати уява. Зовсім маленькі діти не розуміють, як уявляти щось. А у віці 3–4 років їм це вже добре вдається. Тому з трьох років варто застосовувати вправи на уяву. Попросіть дитину уявити якусь тварину й описати її.

Також у такому віці вже можна застосовувати картки. Наприклад, покладіть перед дитиною картки з тваринами й одну картку з транспортом. Попросіть її обрати, що тут зайве. Дитина починає пригадувати й аналізувати інформацію, задіюючи свою пам’ять. Також попросіть її пояснити свій вибір, тоді мозок задіює ще більше процесів.

Також у цьому віці дітям дуже цікаво досліджувати побутові предмети на дотик і форму. Наприклад, дитина бачить, що мама на кухні користується невідомим для неї предметом, їй стає цікаво його пощупати та дізнатися, чи він твердий, м’який, а може, колючий. Можна називати дитині предмети й просити сказати, який він: твердий, м’який, колючий, гладкий. Або навпаки, просити назвати всі тверді предмети, які вона бачить на кухні, наприклад.

Як розвивати пам’ять у 5–7 років

У такому віці для розвитку пам’яті можна застосовувати цифри, пропускати їх або рахувати героїв у казках чи піснях. Наприклад, ви розповідаєте дитині казку й говорите, що там було 3 зайчики, а потім, у якийсь момент, запитуєте: «А ти пам’ятаєш, скільки зайчиків було в тій казці?» Дитина починає пригадувати.

Дуже важливо багато говорити та запитувати дитину, що вона робила в садку або про що мріє. У такому віці дитина вже здатна добре уявляти. Можна грати з нею в гру «Уяви автомобіль», хоча це може бути й тварина або казковий герой. Головне, щоби дитина сама уявила й створила образ у своїй голові.

Якщо це машина, запитайте, як вона виглядає, якого вона кольору, розміру, що вона вміє. Протягом дня ви можете раптово просити дитину пригадати цю машину, щоби вона ще раз розповіла, як вона виглядає. Дитина постійно пригадує й у якийсь момент так добре запам’ятовує й уявляє цей образ у своїй голові, що може його відтворити на малюнку.