Через карантин деякі батьки почали більше часу проводити з дітьми й паралельно вчать їх читати та писати. Ми запитали в педагогів, як навчити дитину правильно читати.

ЛЮБОВ ХУДОЛІЙ і КСЕНІЯ АДУЛОВА

виховательки дитячого садка


Навчання читанню дітей цікавий і водночас відповідальний процес. Головними в ньому є терпіння та винахідливість дорослого. Завдання батьків у тому, щоб не позбавити дитину бажання читати, а захопити її якоюсь неймовірною пригодою.

По-перше, слід знайомити дітей не з літерами, а зі звуками (звуки чуємо та промовляємо, букви пишемо й читаємо). Перший етап ознайомлення зі звуками: підбираємо предметні картинки на звук, який вивчаємо. Картинки мають бути чіткі та яскраві. Ви промовляєте самі, а потім просите зробити це дитину.

Із промовлянням першого звуку ви маєте показати його зображення, тобто літеру, щоб дитина розуміла, який вигляд вона має. Літеру можна показати в книзі, зліпити, зафарбувати, викласти із будь-якої крупи, пальчиком написати на манці.

Для вивчення звуків є кілька варіантів ігор:

Гра «Впіймай звук»: ви промовляєте, а дитина, почувши його, має хлопнути в долоні або стукнути ногою.

«Хованки»: у дитячій книзі, журналі, рекламі треба знайти заданий звук. Бажано, щоб на початку шрифт був 18–20 кегля.

Вивчення звуків краще починати з голосних: [А], [О], [У] – далі додаємо звук [М]. Складаємо склад із голосним звуком і приголосним [М] (МА, МО, МУ). Потім продовжуємо знайомити з [Е], [І], [И], знову додаємо приголосний і виконуємо ті ж самі дії, як і з [М]. Далі додаємо ще один приголосний звук, наприклад: МА+К= МАК. Таким способом діти навчаються читати односкладові слова. Усі дії доводимо до автоматизму. Лише після того, як склади читаються легко, переходимо до наступного кроку.

Потім приєднуємо ще один голосний, наприклад: [А], отримуємо МАМ+А= МАМА. Так ми вже читаємо двоскладові слова. Наступними кроками будуть слова, які мають три склади (ма–ши–на) тощо.

Обов’язково давайте дітям ліпити, вирізати, «писати» на манці. На перших етапах зошит краще не давати.

Головне в навчанні не поспішати, зацікавити та проводити все у формі гри. На етапі переходу між читанням односкладових слів до двоскладових включаємо контроль за розумінням змісту прочитаного. Наприклад: прочитали слово – знайди картинку, на якій намальовано те, про що прочитав.

Засторога для батьків: говоримо звук [М], [Н], [В] і так далі , і в жодному разі не можна говорити [ЕМ], [ЕН], [ВЕ].


Фото: rawpixel