Поговорили з татом і мамами, що працюють удома, про те, як вони поєднують робочі обов’язки з батьківськими та якими лайфхаками користуються. Вийшло цілих 15 пунктів для організації продуктивного робочого дня з дитиною.

Андрій Бородкін


журналіст, письменник, автор книги «Як стати найкращим татом у світі», дочці 4 роки

Я працюю фрілансером понад рік. Зазвичай люди, коли чують це слово, діляться на два табори. Одні представляють людину, яка ніжиться під тропічним сонцем, насолоджується піною солоних хвиль і раз на півроку пише один «золотий» текст. Інші бачать перед собою дармоїда, що не платить податки. Скажу чесно, я належав до першої групи. Але не врахував, як робота фрілансером буде поєднуватися з батьківством. За рік я вивів кілька правил, які допомагають мені залишатися продуктивним на двох фронтах.


 Установіть правила

Перші кілька тижнів моєї роботи вдома дочка взагалі не розуміла, що тато працює. Тому що в неї склалася стійка асоціація: тато – будинок – вихідний. Мені вартувало чималих зусиль пояснити Єві, що тепер тато трудиться вдома, йому потрібен час і самота. У такій ситуації найкраще встановити конкретний час роботи і місце. Наприклад, з ранку і до 11 години дня, потім перерва на ігри, тоді ще годину роботи, знову відпочинок – і так далі. Дотримуйтеся цього графіка, принцип тут такий, як з режимом сну та годуванням малюка.

 Дайте дитині попрацювати з вами

Повністю захиститися не вийде. Мені здається, це і не потрібно. Якщо у вас хороші стосунки з дитиною, їй обов’язково буде цікаво те, чим ви займаєтеся, – не варто вбивати цей інтерес. Коли Єва приходить до мене з питанням, про що я пишу, я завжди розповідаю та даю їй чистий аркуш, де вона може раз двісті написати «мамам» і «папап» та спокійно піти гратися далі. Якщо відмовляти, вона буде наполягати стільки, скільки буде потрібно.

 Ставтеся до часу з дитиною як до відпочинку

Одягніть клоунський ніс, перевтілившись у вовка з «Червоної шапочки», заспівайте в караоке. Не бійтеся бути смішним. Для мене цей процес, як дайвінг: знайомство з новим світом, де господар не ти. Пориньте у батьківство, і на цей час ви точно зможете забути про роботу.

Катя Бєлкова


співзасновниця PR-агентства «БіС», дітям 5 років і 2 роки

 Заведіть планер

У мене завжди є план на день, а краще навіть на два-три вперед. Тоді більше шансів правильно розподілити енергію на виконання важливих завдань, а поточні питання вирішувати впродовж дня поштою. Наприклад, мені треба зробити кілька важливих дзвінків у серйозну організацію. Записую в список усі номери і, поки дитина спить у машині або коли вона на секції, спокійно телефоную. Справами, не пов’язаними з прямим контактом, я займаюся рано-вранці, поки ніхто не заважає. Зазвичай до восьмої години, коли сім’я тільки-но прокидається, я встигаю спланувати день, розібрати електронну скриньку та написати важливі листи.

  Встановіть кордони

Багато клієнтів вважає, що якщо ти фрілансер, то повинен бути на зв’язку 24 години на добу. Але ці правила або давно застаріли, або діють для стажерів і новачків. Адже навіть найпримхливіші та неслухняні діти сплять ночами. Тому мій лайфхак: ставити телефон на авіарежим із 23:00 до 10:00, а краще взагалі залишати в іншій кімнаті – здоровий сон ще нікому не завадив. На зустрічах я завжди даю зрозуміти оточенню, скільки в мене є часу: якщо людина запізнилася або тягне кота за хвіст, я маю право піти, адже я попередила.

  Перемикайтеся

Багатозадачність у домашніх умовах висмоктує енергію набагато сильніше, ніж п’ятиденка в офісі. Але якщо роботу сприймати не як нудну рутину, а, навпаки, як зміну діяльності, то жити стає набагато легше. Збір якогось величезного набору Lego не раз наштовхував мене на креативні вирішення складного питання, а гра в «Дочки-матері» допомагала викликати емпатію там, де про неї давно забули.

 Просіть про допомогу

Дуже часто чую від подруг, що їм ніхто не допомагає. А на мою адресу кажуть: «У вас дідусь з бабусею поруч», «Твої діти сплять ночами», «Ти ж працюєш – тобі легко» – і так далі. Люди просто обожнюють знаходити виправдання своєму небажанню вийти із зони комфорту. Я зазвичай приймаю допомогу: дідусів – погуляти на майданчику, бабусь – зводити в кіно, бездітних поки подруг – «порубитися» в настільні ігри з дитиною. Сама в цей час їжджу на перемовини або сиджу по вуха в презентації. І всі в результаті задоволені.

Іра Сєдова


співзасновниця PR-агентства «БіС», дітям 9 років, 6 років і 3 роки

 Розставте пріоритети

Моя працездатність різко падає, якщо все складається не так, як я запланувала. Щоб не розчаровуватися, я не сподіваюся, що сьогодні діти зроблять уроки самі та ляжуть раніше, а я встигну написати класний текст за 10 хвилин. Я оцінюю ситуацію реально та будую плани, закладаючи зайву годину на уроки, вкладання і текст. Передусім я мама, тому займаюся роботою, коли діти дозволяють. Наприклад, з дев’ятої ранку до третьої години дня.

 Об’єднуйте справи

Коли я бачу, що з коляскою гуляють одразу двоє батьків, то дивуюся, як можна діяти настільки нераціонально. Адже поки один гуляє, другий встигне сходити до магазину, у кіно або навіть на ділову зустріч. І навіть якщо з коляскою хтось один, то, поки дитина спить, можна працювати з телефона. Для цього варто лише підготувати свій гаджет і встановити всі потрібні програми: пошту, месенджери, доступ до інтернет-папок, документи з базами і так далі. До речі, цей коментар я пишу, поки гуляю з трьома дітьми. Знов-таки, якщо я виходжу гуляти, то проходжу одразу через магазин. Графік дитячих занять вибудовую так, щоб за один захід усіх розвести або забрати з навчальних закладів. Поки купаю дітей у ванній, встигаю зробити маску для обличчя і манікюр. Якщо виїжджаю в центр на ділову зустріч, то зустрічаюся заодно і з подругою або заходжу в музей.

 Замініть ділові зустрічі спілкуванням по скайпу або телефону

В ідеалі не проводити їх узагалі, а спілкуватися по телефону й за допомогою відеозв’язку. Просто не хочеться на дорогу витрачати дорогоцінний час, який можна витратити на роботу за комп’ютером. Якщо зустріч неминуча і раптова, а дітей подіти нікуди, то правило просте: місце зустрічі має бути з ігровою зоною. Або це мій телефон з мультиком у будь-якому офісі, або кафе з ігровою зоною, або лавка в парку. Оскільки наші проекти зазвичай пов’язані з дитячим сегментом, партнери нас розуміють.

Анна Зирянова


співзасновниця SelfMama і сервісу WorkAtHome, дітям 7 років, 5 років і 2,5 року

Є думка, що робота з дитиною з дому – це позбавлення від корпоративного рабства та рай на Землі. Але рай цей триває зазвичай недовго: приблизно з того моменту, як у немовляти закінчуються коліки, і до того моменту, поки дитя не почало повзати. Тобто є місяці два, аби реально працювати з дому, поки немовля спить. Насправді робота з дому (не важливо, з дитиною або без) вимагає хороших організаторських здібностей: потрібно правильно організувати не тільки робочий час, а й робочий простір.


 Встаньте з дивана

Я ніколи не працюю в спальні або на дивані у вітальні, оскільки це місця для відпочинку, а не для роботи. Диван тебе ніби запрошує відпочити, і рука сама тягнеться відкрити соцмережі, щоб поговорити. В ідеалі добре, якщо є робочий стіл і кабінет. Але підійде і кухонний стіл, якщо попередньо прибрати з нього все, що може відволікати від роботи.

 Плануйте зустрічі з командою

Діти – це, мабуть, найважливіший фактор, який відволікає. Якщо діти вдома, то я можу виконувати лише ті завдання, що не потребують занурення, наприклад, швидко відповісти на імейл або написати кілька коментарів у робочих акаунтах. Але якщо потрібно провести робочу нараду з віддаленою командою та обговорити, наприклад, новий процес, – неможливо це зробити ефективно, паралельно годуючи дитину обідом. Тому в нас у команді є система віддалених зборів: щовівторка о 10:00 ми обговорюємо контент-план, у п’ятницю – майбутній Selfmama Forum і так далі. Під ці жорсткі зустрічі в календарі закріплено час, який кожен учасник звільняє від дітей та інших справ.

Юлія Батькаєва


організаторка бізнес-заходів і PR-директорка у SelfMama, дітям 5 років і 3 роки

 Розділіть робочі та домашні справи

Довгий час у нас у родині була негласна домовленість – якщо я вдома, то мені не важко заодно виконати якісь рутинні справи. У підсумку за умовний восьмигодинний робочий день мені треба було не тільки завершити всі робочі завдання, але і їжу приготувати, і прибрати, і випрати, і попрасувати, і дітей розвести по гуртках, і сходити в магазин. Тому головне правило: донести до оточення, що в поєднанні «робота з дому» ключове слово – «робота». Зараз я не планую домашні справи на робочий час. Інакше це призводить до розфокусування уваги, тому що в голові треба тримати не тільки робочі справи, а й дрібні домашні турботи.

 Влаштовуйте перерву кожні дві години

На відміну від творчих професій або виробництва, я ніяк не прив’язана саме до дому: для роботи достатньо ноутбука і телефона. Я можу займатися проектами і в дитячій роздягальні, поки син на тренуванні, і в метро, ​​і в черзі до лікаря. Від цього виникає велика спокуса завжди бути на зв’язку, адже мені неважко відповісти на лист або повідомлення в месенджері. Плюс у мене немає офіційної перерви на обід – часто я взагалі про неї забуваю.

Через усе це кордони робочого часу розмиваються і виникає відчуття, що я працюю 24/7. У результаті мозок сильно перевтомлюється, тому я взяла за правило кожні дві години робити невелику перерву, щоб перемкнутися на тіло: це або кола навколо будинку на свіжому повітрі, або зарядка, або дихальні вправи.

 Вирішуйте робочі питання в пошті, а не в месенджерах

Я вважаю, що найкраще спілкування переводити з месенджерів на електронну скриньку, тому що так легше знайти потрібну інформацію і в пошті у мене є система міток. Кожен лист я відзначаю відповідним ступенем терміновості, важливості та необхідності дії. Якщо для відповіді мені не потрібно додаткових дій, то відповідаю одразу. Якщо для відповіді на лист треба, наприклад, знайти звіт, запитати інформацію в дизайнера або змінити таблицю Excel, то я ставлю мітку «До дії», додаю ступінь терміновості й потім розбираю це в порядку зменшення пріоритетності впродовж дня.

Текст: Маша Шаталіна

Обкладинка: Alexander Dummer / Unsplash