Стримінговий сервіс Spotify офіційно запустився в Україні й тепер є конкурентом YouTube Music, Deezer та Apple Music. Розбираємося, чим Spotify відрізняється від інших музичних сервісів, доступних в Україні, та як він може вплинути на український музичний ринок.

Що таке Spotify

Це стримінговий сервіс із музикою та подкастами, що запустився у Швеції у 2006 році, а зараз доступний у 92 країнах світу та має 286 мільйонів активних користувачів щомісяця (за даними на 31 травня 2020 року) і 130 мільйонів платних підписників. У світі Spotify має найбільшу кількість користувачів, а на частку сервісу припадає 36% ринку.

Сервіс дає доступ до понад 50 мільйонів треків, включаючи 1 мільйон подкастів, і 4 мільйонів плейлистів безкоштовно або з платною підпискою Spotify Premium, що дає змогу слухати музику без реклами, офлайн і в покращеній якості.

Вартість індивідуальної преміумпідписки – 4,99 долара на місяць, сімейної на 6 осіб – 7,99 долара на місяць, студентської – 2,49 долара на місяць, а duo з можливістю шерити плейлисти на двох – 6,49 долара на місяць. Перший місяць користування безкоштовний.

Українські користувачі Spotify зможуть слухати плейлисти з локальною музикою, такі як Top Hits Ukraine, а також плейлисти окремих українських артистів – This Is alyona alyona, This Is ONUKA, This Is «Океан Ельзи». Усіма треками та плейлистами можна ділитися в Instagram Stories.

Українські артисти й лейбли тепер можуть користуватися сервісом Spotify for Artists, що дає можливість відстежувати статистику й аудиторію нових релізів.

У чому його особливість

Користувачі Spotify хвалять сервіс за алгоритм персоналізованих музичних рекомендацій на основі смаків слухача, що працює за допомогою штучного інтелекту й підлаштовується під прослуховування, збереження та лайки. Сервіс пропонує рекомендації в чотирьох форматах: Spotify Radio (плейлисти на основі пісні, виконавця або плейлиста, що подобаються користувачу), Release Radar (не дає пропустити нові релізи артистів, які користувач часто слухає, або ті, що можуть сподобатися), Daily Mix (поєднання улюбленої музики користувача з треками, які потенційно відповідають його смакам) і Discover Weekly (свіжа музика, підібрана на основі історії прослуховувань юзера).

Від інших музичних платформ Spotify також відрізняється великим вибором подкастів, деякі з них можна слухати виключно у цьому сервісі. У травні 2020 року Spotify підписала контракт із Джо Роганом, коміком та автором одного з найвідоміших подкастів у світі The Joe Rogan Experience (той самий подкаст, в ефірі якого Ілон Маск курив марихуану). З 1 вересня 2020 року The Joe Rogan Experience виходитиме ексклюзивно на Spotify та буде доступний і для платних підписників, і в безкоштовній версії.

За останній рік Spotify витратив близько 600 мільйонів доларів на угоди з іншими компаніями, пов’язаними з подкастами, наприклад, купив Anchor FM і Gimlet Media й спортивний подкаст The Ringer. Сервіс став партнером DC Entertainment і Warner Bros. для того, щоб разом створювати подкасти про супергероїв, що виходитимуть ексклюзивно на Spotify. А також запускає подкаст про кримінальне правосуддя, яке вестиме Кім Кардаш’ян.

В українській версії Spotify подкасти поки що недоступні, у компанії кажуть, що їх запустять пізніше.

Що Spotify може змінити на українському музичному ринку


Максим Комлєв

журналіст онлайн-медіа СЛУХ


Мені здається, що в контексті України Spotify не сильно вплине на музичний ринок. Так, українські артисти отримали ще один майданчик, до того ж, дуже популярний, де вони можуть показувати свою музику та заробляти з неї, але поки що важко сказати, наскільки це вплине на їхній заробіток. В Україні музиканти не заробляють стільки зі стримінгів, скільки музиканти на заході, тому що відсоток роялті в нас набагато нижчий, ніж у США та Європі. В усіх країнах музиканти отримують різні відрахування, в основному це залежить від вартості підписки. Якщо в нас індивідуальна коштує 5 доларів, то в США – 10 доларів. Для того, щоб заробляти зі стримінгів так, щоб із цього можна було жити, потрібно мати мільйони прослуховувань.

У Spotify були конфлікти з різними артистами та лейблами, тому що вони або затримували роялті, або виплачували менше, ніж деякі інші стримінги. Компанія лише 2019 року стала прибутковою, але весь свій час існування Spotify були збитковими та віддавали більше, ніж заробляли.

На сторінках артистів у Spotify публікуються дати виступів, які артист «заводить» через сервіс Songkick. Можливо, якщо Spotify буде розширювати роботу в Україні, він буде співпрацювати з локальними квитковими операторами. Це вигода і для них, і для артистів, і для самого сервісу.

Особисто я користуюся Apple Music і мені цього достатньо, але я належу до тієї категорії слухачів, які просто набирають ім’я артиста й слухають, я ніколи не користуюся рекомендаціями та сам знаходжу, що мені потрібно. Але з перших спроб користування я зрозумів, що Spotify набагато приємніший, ніж інші стримінги – і додаток, і десктопна версія. Усе дуже персоналізовано, швидше підзавантажується і зручне в користуванні, особливо для тих, хто постійно шукає нову музику. У цьому контексті сервіс працює дуже класно, компанія інвестує багато грошей в алгоритми та штучний інтелект, які детально вивчають смаки користувачів, а тому можуть радити музику, яку вони точно не чули, але яка їм сподобається, тому що вони слухають схожий контент. Іноді кажуть, що Spotify розуміє тебе навіть краще, ніж ти сам.


Філ Пухарєв

музичний оглядач Old Fashioned Radio
та «Українська правда. Життя»


По-перше, запуск Spotify може вплинути позитивно на споживання легального контенту. Що більше платформ із доступним легальним контентом у нас буде, то більше це мотивуватиме користувачів слухати легальну музику, а не завантажувати її на торентах чи «Зайцев.нет».

Spotify співпрацює з великими лейблами, такими як Universal, Sony та Warner Bros. Вони не присутні Україні в повноцінному розумінні, пішли з ринку вже майже 10 років тому, бо їм це стало невигідно. Однією з причин виходу було процвітання піратства в Україні. Відповідно, якщо запуск Spotify зменшить прояви піратства в нас, вони також можуть задуматися про повернення на наш ринок, тому що з економічної точки зору він також стане привабливішим. Але не великими міжнародними лейблами єдиними. Можливо, це якось заохочуватиме створення вітчизняних лейблів в Україні, які б офіційно співпрацювали з артистами та стримінгами.

По-друге, це дає артистам ще одну можливість заробляти на своїй музиці, бо за прослуховування треків на стримінгах вони отримують відсоток на рахунок. Ще до виходу Spotify на ринок я спілкувався з українськими музикантами щодо інших стримінгів і знаю, що на цьому заробляють не так багато, так й і кількість прослуховувань невелика – золоті гори на цьому не заробиш. Але, можливо, Spotify змінить цю ситуацію хоча б тому, що з’явиться додатковий майданчик для прослуховування, і це дасть можливість заробити ще кілька додаткових копійок на рівні з іншими стримінгами, де ці музиканти присутні.

Думаю, що Spotify допоможе ще більше зблизити артистів зі слухачами, адже це не просто стримінговий сервіс, а така собі соціальна мережа. По суті, тут кожен може створити свій акаунт і публікувати свої плейлисти, а інші юзери можуть підписатися та слухати. Відповідно, артист може публікувати в Spotify не лише свою музику, але й власні плейлисти.

За що хвалять Spotify – це те, що у ньому суто технічно гнучкіший алгоритм рекомендацій. До запуску сервісу в Україні я кілька разів заходив на Spotify через VPN, активно покористувався сервісом відразу після запуску та зрозумів, що цей алгоритм дійсно дуже гнучкий. Якщо ти постійно шукаєш нову музику в тому чи іншому жанрі, то Spotify у цьому плані видає кращі рекомендації, ніж інші стримінги. За моїми спостереженнями, в інших стримінгах є проблема, що вони рекомендують багато російського контенту – якщо ти слухаєш українську музику, то чомусь вони автоматично прораховують, що тобі має подобатися схожий російський контент. Він може бути якісним, а може бути шлаком, але хтось може принципово не слухати російську музику. Тому через це багатьох дратують інші стримінги. Робити остаточні висновки щодо цього про Spotify ще рано, треба покористуватися ним довше, але сподіваюся, що рекомендації дійсно будуть більш гнучкими.