Про відкриття кордонів для українських туристів з 1 липня повідомляли Туреччина, Албанія, Греція, Кіпр, Грузія, але точний перелік країн та умови в’їзду постійно змінюються. Запитуємо представників українських туроператорів Join UP!, TPG і «Феєрія»: куди вони готуються летіти з 1 липня, як зміняться ціни на тури, які обмеження й заходи безпеки чекають на туристів за кордоном і коли туристична галузь зможе відновитися після карантину.

Дмитро Сєроухов

СЕО Join UP!


Як компанія переживає карантин

Коли оголосили карантин, ми були вимушені повернути всіх наших туристів в Україну, а також працювали над тим, аби зберегти на майбутнє всі бронювання, зроблені туристами та агентами. Ми зберегли всі оплачені суми, щоб люди могли скористатися ними в посткарантинний період.

Друга частина карантинного часу – це діяльність, пов’язана з новими можливостями. Хоча операційна діяльність зупинилася, бізнес усе одно живе, тому ми мали час зробити все те, що не встигали у звичайному робочому режимі. Працівників ми перевели на віддалену роботу, а зарплату платили відповідно до завантаження: усі співробітники, які були залучені, отримували зарплату.

За час карантину ми понесли великі фінансові втрати, адже платимо співробітникам зарплати, є багато інших обов’язкових витрат, які нікуди не зникли, – при цьому продажів узагалі немає. Також ми вже заплатили наперед великі гроші (депозит) за проживання в готелях авіакомпаніям-партнерам тощо. Тому наша робота на карантині була націлена на те, щоб нічого не втратити.

Коли планується відновлення туристичного сезону

Фактично туристичний сезон в Україні вже стартував, ми активно займаємося продажем українських напрямків. Уже 5 років активно працюємо на внутрішньому ринку, є одними з лідерів ринку у цьому напрямку. Минулого року ми прийняли 33 тисячі туристів, окрім українців. На жаль, цього року такого потоку немає, але внутрішній туризм уже працює.

Міжнародні рейси ми почнемо виконувати з 1 липня, полетимо у країни, які вже готові приймати українців і перебувають у «зеленій зоні», – це Єгипет, Туреччина й Албанія

Міжнародні рейси ми почнемо виконувати з 1 липня, полетимо у країни, які вже готові приймати українців і перебувають у «зеленій зоні», – це Єгипет, Туреччина й Албанія.

Ми дуже чекаємо на відкриття європейських напрямків, але поки що не продаємо тури в Європу, оскільки точної інформації про те, що з 1 липня кордони будуть для нас відкриті, немає. Ми не вводимо людей в оману. Поки що перенесли старт продажів європейських напрямків на 16 липня, адже очікуємо, що європейські кордони ще будуть закриті для українців до 15-го. Продаємо зараз тури лише в ті країни, які вже остаточно підтвердили, що прийматимуть українських туристів.

Попит на тури в Єгипет, Туреччину та Албанію в останній тиждень активізувався, ми бачимо зростання бронювань і продажів щодня. Звісно, це не ті обсяги, які були до карантину. Я думаю, так відбувається через недовіру, що люди дійсно зможуть полетіти з 1 липня.

Чи зміняться ціни на тури

Поки що нам вдається зберегти рівень цін, який був до карантину, він не росте. У такій ситуації опинилися не лише туроператори, а й готелі та авіакомпанії в усіх країнах, тому всі зараз націлені на те, щоб максимально швидко відновити попередні обсяги й туристичні потоки. Тому ми з партнерами шукаємо способи оптимізувати ціни, щоб бути більш привабливими для туристів.

Якими будуть нові заходи безпеки

У всіх країнах зараз вводять нові заходи безпеки у сфері туризму. Якщо взяти приклад Єгипту, то на сьогодні максимально дозволене завантаження готелів – 50% Це зроблено для того, щоб скоротити кількість туристів, які можуть одночасно перебувати в готелі, і так зменшити кількість контактів.

На пляжі зони між лежаками збільшать до 1,5 метра, харчування буде у форматі шведського столу, але не у класичному його розумінні: люди не зможуть набрати для себе їжу самостійно, це робитиме персонал готелю. Так знижуються ризики зараження. Також у готелях постійно проводитимуть додаткові дезінфекційні обробки, а у приміщеннях розмістять санітайзери.

Екскурсії в Каїр та Ізраїль не здійснюються, інші проводяться невеликими групами.

За українським законодавством, до складу пакетного туру має входити поліс медичного страхування, що містить у собі нещасні випадки. Медичне страхування покриває в тому числі вірусні захворювання, яким є COVID-19. Тому якщо в туриста виникне необхідність здати тест на коронавірус і це відбуватиметься за рішенням медиків тієї країни, де він перебуває, – йому зроблять тест. За результатами буде ухвалюватися рішення про необхідність подальшого лікування. Усе це покривається страхуванням, додатково платити не потрібно. Також воно покриває купівлю зворотного квитка у випадку, якщо туристу знадобилося лікування й воно не закінчилося до дати запланованого повернення додому.

Чи змінився попит на подорожі Україною

Попит на подорожі Україною близький до попиту минулого року, але не можу сказати, що він зріс. Поки що рано робити висновки про це, адже пройшло ще дуже мало часу від пом’якшення карантину.

У нас дуже великий вибір продуктів українського ринку: це може бути відпочинок на узбережжі або в горах, рекреаційний, лікувальний або активний відпочинок, екскурсійні тури Україною, тури вихідного дня, які поєднують міські та заміські екскурсії на кілька днів. Також доступні повні пакетні тури з перельотом між українськими містами.

Традиційно найпопулярнішими напрямками літнього відпочинку залишаються курорти Чорного моря в Херсонській, Миколаївській та Одеській областях, такі як Затока, Коблево, Залізний Порт тощо. Попит мають курорти Азовського моря, такі як Кирилівка чи Бердянськ. Ще туристи обирають Карпати як варіант літнього відпочинку, хоча цей напрямок узимку значно популярніший.

Що буде далі з туризмом

Мені здається, що цього року ми не досягнемо передкарантинних показників у попиті на подорожі. На це впливає багато факторів: і страх людей, і те, що деякі країни залишатимуться закритими, і зменшення кількості авіарейсів, і зниження купівельної спроможності людей.


Олена Бойко

співзасновниця TPG


Як компанія переживає карантин

Як і всі туристичні оператори, Travel Professional Group болісно переносить карантин, адже ми звикли працювати у високому темпі, мати великі обсяги продажів, тому коли все в один момент розвалилося – нам стало дуже складно.

Коли 14 березня оголосили карантин, на жаль, ніхто не запитав ні в туроператорів, ні в авіакомпаній кількість людей, які перебували за кордоном. Тому в нас був пекельний тиждень, коли ми повертали клієнтів з усього світу. На масових напрямках, таких як Єгипет, ми втратили понад 50 тисяч доларів, організовуючи чартери для наших клієнтів. З таких далекомагістральних напрямків, як Шрі-Ланка чи Мальдіви, куди неможливо було поставити окремий літак, ми забирали туристів усіма можливими способами. SkyUp поставила літаки, і відповідно, приблизно 500 клієнтів нам вдалося повернути, але це вартувало дуже великих зусиль і нервів – люди працювали на межі зриву. Хоча так було не тільки в нас, а й в усіх туроператорів.

Більшість наших співробітників пішла на карантин 17 числа, ініціативна група – десь за тиждень, і після цього почався період застою. Усі співробітники працювали дистанційно. Ми як туроператор працюємо з турагентами, а в кожного агента є свій кабінет і свої заявки, тому під час карантину тривала нескінченна робота над заявками від турагентів із великою кількістю коментарів і запитань про те, коли закінчиться карантин, на коли переносити тури тощо.

Тури, які люди придбали до карантину, заморожені, їх можна буде перенести на зручні дати. Важливо розуміти, що тур складається з авіаперельоту, проживання в готелі, трансферу, страхування, екскурсій. Усі авіакомпанії у стані карантину. Напевно, лише в перший тиждень авіакомпанії ще повертали гроші за скасовані рейси, але коли скасування стали масовими, вони більше не могли цього робити. Тому людям стали видавати ваучери або дозволяти перенести дати польотів. Така сама ситуація з готелями. Кошти, які вже були направлені готелям, також розподілені на різні потреби, тому вони не мають можливості фізично повернути їх туроператорам. Операційна система туристичного бізнесу в усьому світі зупинилася, тому людям можуть запропонувати лише перенесення турів на зручний час. Це єдине можливе розв’язання питання.

Протягом карантину наші співробітники займалися в основному контентом. Треба віддати належне, нам вдалося переформатуватися, наповнити сайт хорошими текстами і зробити всі ті речі, які в нормальному житті ми б могли не встигнути.

Менеджери з бронювання пішли у відпустку власним коштом, тому що зараз нічого бронювати. Ми не скорочували персонал, але приблизно 10% працівників пішли з різних причин: хтось поїхав із Києва і повернувся додому, бо не міг наймати квартиру тут, хтось вирішив піти працювати в іншу сферу, адже туризм – одна з індустрій, яка постраждала найбільше.

Зарплати співробітникам платимо не в повному обсязі, тому що ми – комерційна структура, живемо від продажів, а їх немає вже 4 місяці. Ми існуємо завдяки тим накопиченням, які були раніше. Наш офіс у центрі Києва на 5 поверхів повністю оплачується. Офіси в Харкові, Дніпрі, Запоріжжі, Львові та Одеси ми також зберегли.

Але відбуваються й позитивні зміни. Раніше ми ніколи не займалися Україною повноцінно з викупом баз відпочинку та всіма іншими моментами, які є на закордонних напрямках. Не тому, що не хотіли чи були ледачі, просто українські гольєри, на жаль, не розуміють, що таке операторські продажі, що вони розраховані на прямого агента тощо. Зараз труднощі з цим також є, але ми вирішили почати працювати й у цьому напрямі.

Останні три тижні ми очікуємо, що нарешті полетимо за кордон, але все одно довелося поки що відкласти старт програм, які дозволять заробляти гроші або просто вийти в нуль.

Коли планується відновлення туристичного сезону

Нещодавно відновилися продажі турів в Албанію, і вже з 1 липня ми полетимо в цю країну. Також запустили продажі турів у Хорватію.

Поки що ми не продаємо тури в Туреччину, тому що можливість полетіти туди під питанням, зважаючи на ситуацію із захворюваністю в Україні. Інші напрямки також не запускаємо, чекаємо повідомлень про відкриття кордонів. У наших туристах дуже зацікавлені Греція та Кіпр, але Україна перебуває в такій зоні захворюваності, що поки що в’їзд нам заборонений.

Ті обсяги продажів, які є зараз, неможливо порівняти з тими, які були до карантину. Раніше за день ми відправляли приблизно 1000 туристів у високий сезон

Ті обсяги продажів, які є зараз, неможливо порівняти з тими, які були до карантину. Раніше за день ми відправляли приблизно 1000 туристів у високий сезон на різні напрямки, у звичайному житті – 600 людей. Це той обсяг, який дозволяє рухатися вперед і відкладати резерви, за які ми існуємо на карантині, тестувати нові напрямки. Зараз ми маємо разові продажі. Для туроператора до 30 заявок на день – це не продажі взагалі.

Чи зміняться ціни на тури

Я думаю, що тури залишаться в тому самому ціновому діапазоні, який був раніше. Ціни на чартерні перевезення трохи впадуть через здешевлення бензину. Ціни на регулярні перевезення, навпаки, можуть піднятися, тому що якщо раніше було, наприклад, у Прагу 5 рейсів на день, то тепер, у кращому разі, буде один. Ціни на готелі триматимуться на попередньому рівні, не очікується ні зростання, ні падіння, хоча готелі витрачатимуть більше на дотримання нових санітарних норм.

Якими будуть нові заходи безпеки

В аеропорт потрібно буде приїжджати раніше, ніж за дві години, адже буде обов’язкове дотримання дистанції, масковий режим, температурний скринінг, і це потребуватиме більше часу. Люди, які проводжають пасажирів, не зможуть заходити в аеропорт.

Біля входу на борт літака також мірятимуть температуру. У літаку система вентиляції влаштована так, що люди не наражаються на небезпеку, навіть якщо в салоні раптом буде хворий або переносник вірусу. Деякі компанії вимагають, щоб увесь час протягом польоту люди перебували в масках, а, наприклад, МАУ каже, що не пускатиме пасажирів із ручною поклажею, окрім жіночих сумочок чи з дитячим харчуванням.

Змінюється розсадження під час трансферів: в автобусах туристи сидітимуть у шаховому порядку, тому якщо раніше в один трансфер уміщалося майже 40 людей, то тепер їх буде 20.

На рецепції зможе перебувати обмежена кількість людей під час заселення. Раніше говорили про те, що кімнати заселятимуть через одну, проте за останньої інформацією, такої норми не буде.

Усі елементи декору – такі як маленькі подушки – приберуть. У готелях не видаватимуть халати. Прибиральниці в жодному разі не зможуть заходити в номер, коли там перебувають гості.

Їжа на шведському столі лежатиме за скляними перегородками, перед ними буде обмежувальна лінія. Люди не зможуть самостійно набирати їжу в тарілки, це робитимуть офіціанти, але брати їжу можна буде так само в необмеженій кількості.

Щодо страхування: туристи матимуть можливість придбати програму А або програму Б. Перша передбачає лікування людей, які захворіли на коронавірус. Якщо в разі підозри туристу зробили тест і він виявився позитивним, то і тест, і лікування оплачуються. Якщо тест негативний, його вартість сплачує турист. Програма Б коштує десь на 30–40% дорожче й компенсує вартість квитка додому туристу та тому, хто його супроводжує, у разі, якщо через лікування людина пропустила запланований виліт.

Щодо проведення екскурсій поки що точної інформації немає, думаю, що все залежатиме від формату. Наприклад, у нас є пішохідна екскурсія Прагою, коли люди приходять на точку збору, отримують одноразовий навушник і йдуть за гідом. Усе це відбувається на вулиці на безпечній відстані, тому така екскурсія можлива.

Якщо ж ідеться про таку екскурсію, як поїздка в Туреччині в Памуккале, куди треба їхати автобусом 6 годин, то поки що такі формати не плануються.

Як розвиваються подорожі Україною

Ми розділили подорожі Україною на три основні вектори.

  • Морська Україна: Грибівка, Коблево, Затока, Кирилівка тощо. Цей напрямок користується популярністю зараз. Зрозуміло, що це не так масово, як було раніше, коли ми за день відправляли в тури 1000 туристів у різні країни, але все одно продажі є.
  • Санаторно-курортне лікування. Зараз цей напрямок несезонний, але ми виконуємо підготовчу роботу. Сподіваємося, що коли карантин закінчиться й кордони знову відкриються, цим різновидом відпочинку в Україні зможемо привабити іноземних туристів та експатів.
  • Екскурсійні тури у групах, наприклад, на день у Вінницю чи на тиждень у Карпати. Поки що цей напрямок ми призупинили, тому що почалося зростання захворюваності, а ми не хочемо наражати наших клієнтів на небезпеку.

Що буде далі з туризмом

2019 рік був для туристичної сфери переможним – обсяги зростали, асортимент напрямків збільшувався. Такого піку активності, як у 2019 році, ми не побачимо цього року. За оптимістичними прогнозами, до наступної весни галузь зможе відновитися приблизно до рівня 2017 року за рівнем продажів. Рівня 2019, можливо, ми досягнемо десь за півтора року. Усе це за умови, що не буде нового спалаху коронавірусу та великої економічної кризи.


Ігор Захаренко

власник турфірми «Феєрія»


Як компанія переживає карантин

Ми гарно підготувалися до цього періоду. Ще коли обрали нового президента й новий уряд, ми зрозуміли, що треба перебудувати роботу так, аби бути готовими до різних ситуацій. А коли почалися перші новини про коронавірус у Китаї, почали готуватися та створювати фінансову подушку, тому що розуміли, що це може дістатися й до нас.

Ми возили туристів до останнього, тому перший сильний удар для нас був тоді, коли ми мали повернути всіх наших туристів з-за кордону за наші гроші, держава у цьому не надавала жодної підтримки. Після цього ми пішли на карантин.

Туристам, які придбали тури раніше, пояснили, що всі оплати можна перенести на будь-яку дату й будь-який тур до кінця 2022 року. Звісно, комусь ми повернули кошти, але повернути гроші всім неможливо. Треба розуміти, що для туроператора це непросто, адже ми вже внесли передплати партнерам. Туристи, які погодилися перенести тури на інші дати, допомогли нам зберегти хоча б якісь кошти. Для них це також вигідно, бо вони купували тур за меншим курсом, зараз він зріс, але доплачувати не потрібно.

Попри те, що в нас уже 4 місяці простою, ми платимо зарплату нашим співробітникам. Найстрашніше для нас – це невизначеність. Навіть якби нам сказали, що всі країни відкриваються з 1 вересня, це було б краще, ніж повна невизначеність щодо подорожей улітку.

Коли планується відновлення туристичного сезону

27 червня ми плануємо запускати перший чартер в Албанію, 4 липня плануємо летіти у Грецію, але, знову ж таки, ситуація з Грецією невизначена. Спочатку Міністерство закордонних справ сказало, що з 1 липня Греція готова приймати українців, але офіційної інформації від Греції про це немає. Також з 1 липня для нас має відкритися Туреччина, у липні плануємо тури в Хорватію.

Коли ми заявили про перший чартер, люди почали активно дзвонити й писати та вже бронюють тури на липень, серпень, вересень, жовтень. Я думаю, що зараз ще багато людей очікують перших чартерів, аби подивитися, чи дійсно вони полетять та як усе відбувається. Багатьох стримують обмеження, можливість тестування та обсервації. Тому перші напрямки, які ми зараз продаємо, це країни, які точно прийматимуть туристів без обсервації.

27 червня ми плануємо запускати перший чартер в Албанію, 4 липня плануємо летіти у Грецію, але, знову ж таки, ситуація з Грецією невизначена

Очікуємо, що після першого чартеру в Албанію попит збільшиться. Плануємо випустити багато контенту з цього туру, з нами поїдуть зірки, будемо робити купу постів і відео, аби люди побачили, що вже можна подорожувати. Я вважаю, що туристи, які першими поїдуть на відпочинок у липні, отримають багато переваг, адже там ще не буде так багато людей. До того ж відпочити на морі – чудовий спосіб зміцнити імунітет.

Якась частина туристів чекає, поки відкриється країна, в яку вони планували їхати. Наприклад, люди, які забронювали Норвегію, чекають відкриття цієї країни, а не змінюють бронювання на Албанію чи Туреччину.

Нашими основними напрямками раніше була Європа: Франція, Італія, Нідерланди, але ще невідомо, коли можна буде туди полетіти. Будь-які прогнози щодо відкриття країн робити дуже складно, бо інформація змінюється щодня, іноді – щогодини.

Чи зміняться ціни на тури

Ціни диктує ринок. Якщо пропозиції буде більше, ніж охочих поїхати, ціни будуть падати, якщо навпаки – вони зростатимуть. Проте зараз на деяких напрямках ціни на тури набагато привабливіші, ніж минулого літа. Наприклад, в Албанію чи Грецію можна полетіти на тиждень за 300 євро (і це ціна з перельотом).

Як розвиваються подорожі Україною

Зараз ми не спостерігаємо збільшення попиту на подорожі Україною. Я бачу інше: люди, які поїздили Україною на карантині, ще більше хочуть поїхати у відпустку за її межі. У нас зросли ціни, особливо на морі. Також великий мінус – відсутність хороших доріг та інфраструктури. Є три стовпи, на яких тримається туризм: як дістатися, де жити й що робити. З першим – найбільші проблеми, адже в нас доволі дорогі залізничні та авіаквитки.

Зараз люди подорожують Україною значно менше, ніж це було минулого року. Попит на подорожі Україною зріс у відсотку в порівнянні із закордонними поїздками, але в кількості поїздок – ні.

Ми пропонуємо багато турів Україною, але для нас це радше підтримка українського туризму, на цьому не заробиш грошей. Як правило, ми заробляємо на міжнародних напрямках, а потім вкладаємо в розвиток туризму в Україні.

Серед наших найпопулярніших напрямків Україною – екскурсійні тури Карпатами, тури вихідного дня на природі. На море люди, як правило, їздять самостійно.

Що буде далі з туризмом

Найкраща ситуація з туризмом була у 2019 році, важко прогнозувати, коли все відновиться, можливо, за 5 років, а може, й ні. Проблема не тільки в коронавірусі, а й у політичній та економічній ситуаціях в Україні та інших країнах. Для розвитку туризму необхідні політична та економічна стабільність.

Ілюстрації: RawPixel