Ajax Systems – український виробник систем охорони, продукти якого використовують у понад 70 країнах світу. У коридорах колишньої фабрики на Куренівці, більшу частину якої нині займає компанія, стоять упаковки із вказівниками країн-замовників – від Німеччини, Нідерландів і Португалії до Нової Зеландії та Малайзії. В Ajax немає складів готової продукції: усі виготовлені пристрої одразу передають гуртовим клієнтам. «Ми створили складний професійний продукт із людським обличчям, зробивши iPhone у світі охоронних систем – із інноваційною радіо-технологією, дизайном і користувацьким досвідом», – розповідає засновник і директор компанії Олександр Конотопський.

В Ajax Systems кажуть: їхній продукт є повністю українським. Компанія щомісяця випускає 100 000 охоронних пристроїв, тобто понад мільйон на рік. Їх виготовили більш ніж 200 українських працівників на виробництві у Києві. Виробник імпортує певні деталі для своїх пристроїв, але розробляють і збирають охоронні системи на Куренівці. «Є чіткі критерії визнання походження продукту, і в нас достатній відсоток виробництва, щоб говорити, що Ajax Systems – Made in Ukraine», – пояснює директор із маркетингу Валентин Гриценко.

Ajax Systems

Рік заснування: 2011

Концепція: виробництво охоронних систем

Адреса: м. Київ, вулиця Скляренка, 5

Кількість працівників: 426

Facebook

Чому Ajax?

«Мені здалося, що це прикольно: слово починається на літеру «А» і закінчується на «X». Я великий фанат грецької міфології, і якось персонаж Аякс спав мені на думку. До того ж наша цільова аудиторія – чоловіки, тож для них це добре звучало. Але врешті ми прибрали з логотипа чоловіка з мечем. Ajax Systems – це бренд, тож образи вже не мають великого значення».

«Ми вважаємо себе амбасадорами бренду Україна», – каже Конотопський. Гриценко додає, що в межах компанії провели опитування про ідею Ajax. Більшість працівників погодилася, що насамперед хоче робити «крутий український продукт». В Ajax додають: обличчям бренду є український боксер-чемпіон Олександр Усик, актуальну операційну систему назвали на честь українського художника Казимира Малевича, а кімнати для переговорів в офісі мають назви українських вчених на кшталт Бориса Патона та Клима Чурюмова.

За словами Конотопського, ринок України для компанії становить не більше як 30%. Утім, наразі в Ajax Systems задоволені цим результатом: за останні три роки вітчизняні продажі зросли вдесятеро. «Якщо чесно, ми не розраховували, що цей ринок так виросте. Але це ще не межа», – каже маркетинг-директор Гриценко. Він додає: завданням Ajax є зробити так, щоб домашня безпека була настільки ж поширеним продуктом, як електрочайник. І в цьому компанії ще є над чим працювати і в Україні, і за кордоном.

«Було боляче усвідомлювати, що ми не конкурентоспроможні»

Офіс Ajax Systems розташований у будівлі колишньої швейної фабрики на Куренівці. Зараз компанія використовує близько 5 000 м² площі, тобто більшу частину п’ятиповерхової будівлі бізнес-центру. Тут розташували, зокрема, повноцінне виробництво систем Ajax, також є відділи розробки, продажів та адміністрації. «Спочатку ми зробили з цього заводу офісний центр, а тепер знову перетворюємо його на завод. Робимо тут новітні охоронні системи, а навколо – промзона і труби», – сміється Конотопський.

Утім, починали Ajax з малого – і робочий простір розширювали поступово. Спочатку в будівлі розташовувався офіс на 20 м² компанії Secur, співзасновником якої був Конотопський. Оскільки українських аналогів охоронних систем у країні не було, дистриб’ютор продавав закордонні – здебільшого китайського походження. «Ми часто їздили в Китай і бачили, як це працює і наскільки великий у них потік міжнародних клієнтів. До того ж кілька разів обпеклися на якості китайської продукції. Тож подумали: чому б не організувати виробництво в Україні?» – пригадує керівник Ajax Systems.

Олександр Конотопський

директор Ajax Systems

Коли ми зрозуміли, що можемо зробити щось самі? У нас був кумедний випадок із транзисторами. Це електронний компонент, який використовують як підсилювач або ключ. Ми купували китайські сигналізації, і в них час від часу (у 10 випадках із 50) переставала працювати сирена. Китайці казали, що це тому, що перегорають транзистори.

Якось я прийшов до друга, який навчався в КПІ та підпрацьовував з електронікою, і запитав у нього, в чому може бути проблема. Він подивився і сказав: у тебе струм споживання сирени 2 ампери, а транзистор розрахований на 1 ампер. Тобто сирена перевищує можливості транзистора.

Уявіть собі: ця історія тривала рік – рік горіли сирени. І це питання вирішив один хлопець із політеху. А в Китаї був цілий завод, де працювало 200 людей. Стало зрозуміло, що в Україні є люди, які можуть у цьому розібратися і тут створити якісний продукт.

Грубо кажучи, всі системи охорони складаються з двох компонентів: датчиків і централей. Датчики збирають і надсилають певну інформацію, а централі – обробляють її. Ajax Systems вирішили почати одразу з приладу-централі – і прогадали. «Перший прототип працював погано, тож проект закрили. Зрозуміли, що треба почати із чогось простішого. Тому почали з датчиків», – розповідає Гриценко.

Завдяки досвіду роботи в Secur у новоствореної Ajax Systems у 2011 році були готові канали продажу. Відповідно – перші продажі в компанії з’явилися одразу. «Ми не придумали, а потім побігли шукати, кому це потрібно», – розповідає Конотопський.

Утім, на цьому етапі Ajax конкурував насамперед із китайськими, а також чеськими і польськими датчиками – суто на українському ринку. «Це була історія про імпортозаміщування, так би мовити. Та навіщо людям замовляти щось з-за кордону, якщо тепер можна придбати вітчизняний аналог?» – пояснює Гриценко.

Про те, щоб вийти на закордонні ринки, в Ajax Systems уперше почали думати приблизно 2012 року. Але перший млинець вийшов глевким: компанія повезла продукцію на одну з найбільших профільних виставок у Москву і зрозуміла, що поки не здатна конкурувати на глобальному ринку. «Ми хотіли бути конкурентоспроможними, тому усвідомлювати це було боляче. Але саме завдяки цьому і почали дивитися на справи ширше», – визнає Конотопський.

Переломним для Ajax став 2014 рік. Після початку російсько-української війни та економічної кризи стало очевидно – розраховувати лише на ринок України стало занадто ризиковано. «Ми зрозуміли, що на локальний ринок сподіватися не варто», – каже Гриценко. «Адже навіть якщо ми побудуємо в Україні великий бізнес, все одно ніколи не почуватимемося впевнено і спокійно», – додає Конотопський. Цього ж року він вирішив залишити посаду виконавчого директора Secur і зосередитися на роботі в новій компанії.

Улітку 2015 року Ajax Systems залучили інвестиції від українського фонду SMRK у розмірі мільйон доларів. Використали кошти насамперед для пришвидшення розробки другого покоління систем Ajax: «Це був поштовх, який суттєво прискорив процес відточування проектів і випуску перших продуктів». Приблизно за рік компанія почала активне масштабування.

Валентин Гриценко

директор із маркетингу Ajax Systems

У нас часто запитують, чому ми не вивозимо виробництво у Китай. Пояснення просте: в Україні працювати дешевше. Певна річ, якщо ти знаєш, що робиш, і якщо в тебе поставлена технологія.

До того ж нам важливо контролювати якість, а стабільність у цьому в Китаї гарантувати не можуть. Ми маємо відділ якості, який перевіряє всі без винятку пристрої. Тому в нас низький рівень дефектів – 0,2-0,3%. У Китаї може бути до 5%. Коли йдеться про системи охорони, ці частки відсотків можуть стати різницею між життям і смертю.

У 2017 році команда Конотопського знову приїхала на профільну виставку – і здобула відзнаки за найкращу компанію та найкращу охоронну систему. До цього моменту Ajax Systems вже отримав визнання на європейському та світовому ринку: «Тоді ми вже продавали по всьому світу – від Туреччини до Малайзії та Нової Зеландії». Тепер основними ринками в компанії називають країни ЄС і СНД, а конкурентами – виробників із США, Європи та Ізраїлю.

«Можемо зрости ще вдесятеро»

«Коли ти приїздиш на виставку перший рік, на тебе дивляться як на новачка. Другий рік – дивуються, що ти вижив. На третій рік усі вже розуміють, що за тобою треба стежити», – додає маркетинг-директор Гриценко. «Ajax – це вже бренд, і в Україні, і за кордоном. Що таке бренд? Бренд – це коли лежать дві однакові речі, але куплять з них ту, про яку чули раніше», – пояснює Конотопський. У компанії кажуть – прикладом цього є те, що продукцію Ajax почали копіювати, причому і в Україні, і в Китаї.

За словами керівників Ajax Systems, щороку компанія росте на сотні відсотків. З 2015 року виробник зафіксував зростання у 30 разів. За цей час штат збільшили майже вдесятеро. «Ми не збираємося зупинятися: у нас багато нових продуктів, ми й надалі продовжимо масштабуватися», – каже Гриценко.

«Насправді ми ще дуже маленька компанія, – додає Конотопський. – Те, що ми маємо зараз, є цікавим на тлі українського бізнесу. Але якщо подивитися на компанію глобально, то ми досі похибка. Навіть у масштабі українського ВВП». Однак керівник Ajax упевнений, що масштаб ринку дає змогу компанії зрости ще в десять разів.

За словами Гриценка, наразі Ajax Systems перебуває в процесі масштабування бізнесу: «Ми більш активно скейлимо не розробку і виробництво, а продажі та маркетинг, аби ще більше стимулювати ринок купувати продукт». Окрім того, компанія починає працювати безпосередньо з клієнтами в інших країнах: замість того, аби покладатися на партнерів-дистриб’юторів на місцях, планують відкривати представництва за кордоном.