Діджиталізація й технологічний розвиток значно впливає й на сучасний ринок професій. Згідно з останніми дослідженням, до 2030 року понад 101 професія зникне або інтегрується в нову. Якщо раніше один вид зайнятості обирали на все життя, то сьогодні людина в середньому змінює до п’яти сфер діяльності. У XXI столітті кар’єру багато людей сприймає, як ключову складову власної ідентичності. Тому так важливо, щоби професія відповідала цінностям, здібностям і бажанням.

The Village Україна разом із КМДШ та експертами із профорієнтації розповідають, як допомогти дитині визначитися із професією та яких помилок варто уникати.

«У школах КМДШ розробили комплексну систему мапування інтересів учнів, що включає самопізнання, аналіз здібностей, сильних сторін і дослідження можливих напрямів професійного розвитку. Школа є простором для можливостей, помилок і пошуку креативних рішень. У старших класах учителі фокусуються на формуванні кросдисциплінарних компетенцій учнів, які потрібні в багатьох професіях. Ми враховуємо виклики та потреби сучасного світу, розвиваючи далекоглядність та адаптивність у дітях. Саме тому одним із важливих напрямів нашої діяльності є профорієнтація учнів»,

– Олександра Брашовецька

керівниця проєктів та освітніх партнерств у школі повного дня КМДШ

Чому профорієнтація – це не історія про один тест?

Чому профорієнтація – це не історія про один тест?

Тамара Сухенко

психологиня, засновниця Агенції технологій фасилітації (організація процесу колективного розв’язання проблем у групі – ред.) Facilitation Park, авторка книги «Як обрати професію майбутнього»

«Профорієнтацію треба сприймати не як окремий вид діяльності чи похід до спеціаліста, який проводить тестування. У широкому сенсі профорієнтація має бути інтегрована в життя дитини – через досвід родини, шкільні та позашкільні активності.

Головний фокус для дорослих – створити розвивальне середовище, у якому дитина активно контактує з різними сферами життя, і тоді вона знайде, у яку діяльність чи роль закохатися.

Це різноманітні подорожі, інтеграція в життя громади, залученість до розв’язання проблем, спілкування з людьми за межами родинно-шкільної бульбашки. Також батьки мають сприяти тому, щоб у шкільні роки діти отримали досвід спілкування із представниками інших країн і культур. Міжнародна комунікація та толерантність до різності має значний уплив на майбутній світогляд дитини.

Дуже важливо фокусуватися на цінностях. Якщо спостерігати за дітьми, то завжди можна побачити, як одні більш сфокусовані на стосунках – вони такі природні психологи-миротворці; інші оживають у природному середовищі й контакті із тваринами; хтось прикрашає все навколо, і його цінність – краса.

Для шкіл важливо будувати системну роботу в цьому напрямі. Для мене це насамперед – розвиток мислення на тему професійного розвитку. Школярі мають знати, як професії створюються, які поширені помилки під час вибору фаху, які існують загалом галузі працевлаштування, уміти аналізувати ринок праці через відкриті джерела, а головне – розуміти, який алгоритм пошуку професії у VUCA-світі (VUCA – абревіатура від volatility, uncertainty, complexity й ambiguity; нестабільному, невизначеному, складному й неоднозначному – ред.). Також необхідна психологічна діагностика, щоби підліток зазирнув у себе й розумів свої особливості. А активна проєктна діяльність і стажування, які відповідають інтересам і бажанням дітей, дозволяють перевірити гіпотези через реальний досвід і спілкування з реалізованими у професії дорослими».

Як школа може допомогти із профорієнтацією?

Як школа може допомогти із профорієнтацією?

У школі повного дня КМДШ є практика профорієнтації. Її мета – познайомити учнів з якомога більшою кількістю напрямів, розвинути компетенції, що допоможуть їм сміливо та відповідально діяти, а також підготувати учнів до вибору подальшої професії.

Учні КМДШ навчаються на факультетах ІТ, комунікації та медіа, підприємництва. Тому школярі можуть спробувати себе в ролі маркетологів, бренд-менеджерів і вебпідприємців. А ще відвідати різні гуртки із природничих наук, побути науковцями, якісно й ефективно досліджувати цей світ, щоби знайти своє місце в ньому. Наприклад, старшокласники відвідують профорієнтаційні факультети та створюють бізнес-стратегії для власного проєкту. Окрім цього, школярі мають можливість проводити експерименти на заняттях, виконувати лабораторні роботи та долучатися до соціальних ініціатив.

«Ми маємо успішний досвід навчання за кордоном старшого сина. Канадська система освіти дуже якісна та влаштована так, що 11 та 12 класи точково присвячені профорієнтації, підготовці дитини для подальшого навчання в дорослому житті. Тобто дітям прищеплюють необхідні навички, щоби вони й після школи мали мотивацію до розвитку. З досвіду я зрозуміла, що КМДШ дуже близька до цієї системи, а можливо, навіть і краща»,

– Марія Кучеренко

мама учениці 9 класу КМДШ

Чи можуть шкільні предмети готувати до реального світу

Чи можуть шкільні предмети готувати до реального світу

Підприємництво

У КМДШ заняття з підприємництва розпочинається із брейншторму для створення бізнес-ідей. Ну, наприклад, боротьба із браконьєрством, система очищення річок в Україні, побудова спортивного комплексу з терасою для біатлону або дизайнерські проєкти з пошиття стильного, але доступного одягу. КМДШ – це школа, яка рухається в напрямі екосвідомості, тому часто учні дискутують про те, наскільки важливо будувати свою діяльність, враховуючи потреби світу, зокрема, цілі сталого розвитку.

Програмування

На ІТ-факультеті учні можуть розбиратися, навіщо компанії логотип, яка його функція, розглядають успішні кейси та створюють власний логотип для уявного бренда.

Фінансова грамотність

На заняттях із фінансової грамотності п’ятикласники КМДШ працюють над створенням реальних компаній, пробують себе в ролі маркетологів, відкривають віртуальні ресторани здорового харчування чи інші проєкти за інтересами, які їм до душі. Коли учні визначилися з ідеєю, вони формулюють гіпотезу для бізнесу та виконують оцінку продукту. Потім необхідно промоніторити світові тренди підприємництва в майбутньому, зокрема, включення гейміфікації та нейромереж до бізнес-планів.

Уміння презентувати та захищати свої ідеї

Результати своєї роботи учні можуть презентувати перед аудиторією фахівців. Часто на презентації підприємці дають якісний відгук учням про їхню роботу. Наприклад, на захисті одного із проєктів факультету з підприємництва у старшокласників засновниця бренда 1dea.me та Travel map Ксенія Фурсова розповіла про етапи створення власного бізнесу, труднощі, а також дала цінні рекомендації для учнів щодо їхніх ідей. А модуль із маркетингу школярі розпочали з гостем Олександром Бузовим, CMO в Vivotech. Вони обговорювали ідеї, брендування та розглядали кейси відомих маркетологів.

«На одному з факультетів для мене стало відкриттям, що інколи круті ідеї створюють за короткий проміжок часу та перетворюють у масштабні проєкти. Викликом на курсі стало те, що потрібно було провести якісний моніторинг пропозицій, що є на ринку та презентувати абсолютно оригінальну ідею, якої нема ніде і яка буде корисна для суспільства та країни в цілому. Це клопітка, але дуже цікава робота»,

– Аліса Вольська

учениця 11 класу КМДШ

Наскільки ефективними є тести на профорієнтацію для старшокласників?

Наскільки ефективними є тести на профорієнтацію для старшокласників?

У школі повного дня КМДШ є практика профорієнтації. Її мета – познайомити учнів з якомога більшою кількістю напрямів, розвинути компетенції, що допоможуть їм сміливо та відповідально діяти, а також підготувати учнів до вибору подальшої професії.

Профорієнтація – це комплекс дій. Тому в КМДШ розробили систему мапування професійних інтересів учня, яка дозволяє підготувати школяра до свідомого вибору майбутньої професії. Вона передбачає різні форми роботи, зокрема тестування та кар’єрні консультації. Це дозволяє звузити коло пошуку та допомогти визначити сферу інтересів.

Наприклад, спільно з «Профорієнтатор Україна» КМДШ почала проводити тестування, що визначає інтереси, здібності й індивідуальні якості. Учні проходять тест, а далі кожен індивідуально отримує свій електронний результат. Також у межах партнерства кожна родина може отримати консультацію з кар’єрним консультантом щодо результатів. Системна профорієнтація будується на основних підходах: інформаційний, діагностико-консультаційний, розвивальний, активаційний або практико-орієнтований. Комбінації всіх видів допомагає дитині зробити більш свідомий вибір професії.

Наше завдання як школи – дати учням максимум можливостей спробувати себе в різних напрямах. І що більше спроб, то більша ймовірність визначення своїх інтересів та уподобань. Упевнена, що сучасна школа, у якій країні вона б не розташовувалася, – це місце, де закладається фундамент мотивації, цікавості до життя та свідомого вибору професії,

– Юлія Романів

директорка з маркетингу мережі шкіл КМДШ

Чи можливо визначитися з покликанням у молодших класах?

Чи можливо визначитися з покликанням у молодших класах?

У КМДШ наймолодші школярі також вивчають різні професії. Наприклад, нещодавно учні досліджували тему стартапів, працювали над бізнес-ідеями, здійснювали математичні розрахунки та прогнози, створювали макети ідей, училися презентувати їх, вивчали логістику та продумували варіанти для реклами. Серед кейсів молодших учнів: кафе з меню для незрячих людей, тенісна ракетка, що виробляє енергію, тепличний парк і благодійний ярмарок.

У КМДШ знання й заняття в дітей практичні, взаємопов’язані. У середній школі викладачі розробляють цікаві актуальні проєкти, які викликають живий інтерес, діти у процесі реалізації та захисту проєкту розуміють, навіщо їм вивчати предмети, теми та як ці знання згодяться їм у житті. А старшокласники в залежності від інтересів мають можливість обрати профорієнтаційний факультет і спілкуватися із кращими практиками на ринку, адже КМДШ постійно розвиває напрям якісних освітніх партнерств,

– Юлія Романів

директорка з маркетингу мережі шкіл КМДШ

Які переваги навчання у КМДШ для майбутнього дитини?

Які переваги навчання у КМДШ для майбутнього дитини?

КМДШ – це мережа шкіл повного дня, яка працює в Україні вже дев’ять років та активно долучає до навчального процесу освітніх і бізнес-партнерів, які реалізовують на українському ринку інноваційні проєкти. Наприклад, заняття на факультеті IT проводять фахівці підліткового освітнього акселератора Ampli. Учні КМДШ вивчають Front-end програмування на рівні Beginner, а ще основи графічного дизайну та проєктної роботи – і створюють власні сайти. Завдяки практичному досвіду та зануренню у професію, школярі можуть визначитися з вибором майбутньої професії у сфері IT.

Також серед батьків є багато охочих, які діляться власним професійним досвідом з учнями, приходять на заняття, виконують із дітьми практичні роботи та запрошують до себе на виробництва.

Невірний вибір освітньої траєкторії та професійного шляху може значно вплинути на майбутнє дитини. Правильний вибір професії – одна зі складових успіху, від якої залежить загальне задоволення своїм життям,

– Руденко Тетяна

психологиня, керівниця проєкту «Профорієнтатор Україна»

Школа КМДШ запрошує батьків школярів на ознайомчу екскурсію!

Дізнатися більше та відвідати екскурсію школою

Матеріал підготовлено за підтримки