The Village Україна запитує експертів із бізнесу та фінансів, як українським бізнесам вижити під час карантину та підготуватися до кризи.

Альона Мисько

засновниця та CEO fuelfinance, співзасновниця Finmap, лекторка SUPERLUDI та Unit School of Business


Як фінансово підготуватися до кризи

Насамперед треба підрахувати, скільки грошей у вас залишилося на всіх рахунках, і розділити їх на дві окремі категорії: заощадження у валюті та в гривні.

Другий крок – порахувати свою «дебіторку» та «кредиторку» хоча б на два місяці вперед.

Дебіторка. Це всі платежі, за якими у вас підписані рахунки та договори, є чіткі домовленості й дати оплат. Це не щось ефемерне, що може прийти, а може, й не прийти.

Потім треба подивитися на дебіторку критично: зрозуміти, які платежі прийдуть точно, а яких точно не буде (це стосується B2B). Потрібно відкрито поговорити з усіма клієнтами про те, чи справді будуть оплати, адже кожна компанія сьогодні робить свій фінансовий стрес-тест та урізає всі можливі витрати. Надходження варто оцінити дуже песимістично, тобто залишити лише ті, в яких ви впевнені на 100%. У нинішній ситуації може відрізатися в середньому 40-50% доходів (у когось менше, у когось більше), які ви плануєте отримати за своїми контрактами.

Кредиторка. Порахуйте, скільки ви маєте заплатити, відповідно до укладених договорів (без врахування стандартних операційних витрат). Усі ваші зобов’язання щодо платежів треба зібрати, чітко прописати дати, в які потрібно платити. Для цього є такий інструмент, як платіжний календар. Варто розписати його для себе на два місяці вперед.

Зробіть три варіанти платіжного календаря. Перший – всі планові оплати за умови, якщо нічого не змінюється. Другий – песимістичний варіант, якщо відпадає 50% доходу. Третій – найгірший, коли доходу у вас взагалі немає і ви орієнтуєтеся лише на ті залишки, які є зараз на рахунку. Зіставте ці плани з вашими зобов’язаннями щодо кредиторки та з операційними витратами бізнесу.

Операційні витрати. Це зарплати, оренда, логістика, доставка тощо. Всі ці пункти потрібно розділити на кілька груп – критично важливі для продовження діяльності бізнесу та некритичні. Варто зробити це ретельно, адже зараз доходи швидко і раптово зменшилися. Це означає, що власникам деяких малих і середніх бізнесів потрібно згадати, де вони були на початку, і, можливо, взяти якісь завдання на себе.

Основна стаття витрат у всіх бізнесів – це зарплати. Компаніям, у яких зарплати фіксовані, важливо діяти відповідно до власної політики та орієнтованості. З помірних заходів, які можна застосувати зараз, це зменшення зарплат на 25%. Якщо карантин затягнеться довше ніж на півтора місяця, то зменшення може сягати 50%. У цьому питанні кожна компанія ставить для себе різні пріоритети. Наприклад, серед моїх – збереження команди та забезпечення діяльності бізнесу, тому я намагаюся втримати зарплати хоча б на тому рівні, який допоможе співробітникам пережити цей турбулентний період.

З працівниками важливо проговорити, що компанія зараз зменшує витрати та зарплати, але й після карантину обороти не набиратимуться так швидко, найімовірніше. Тому вихід на початковий рівень зарплати відбуватиметься поступово, можливо, знадобиться пів року чи рік, поки ситуація стабілізується на всіх ринках. Тоді можлива поступова компенсація тих сум, які не були доплачені в кризовий період.

Як зберегти клієнтів і адаптуватися

Основне завдання бізнесів сьогодні – просто вижити. Я не впевнена, що в цій ситуації добре працюватиме стимулювання продажів. Реклама онлайн зросте в рази, компанії почнуть інвестувати в неї, але все одно купівельна спроможність падатиме. Це замкнений цикл: зарплати знижуються, тому люди починають менше витрачати.

Важливо чітко зрозуміти, що ви можете лише переформатувати свій бізнес. Спочатку проаналізувати витратну частину та зрозуміти, як зменшити свої витрати і максимально від усього відмовитися, обговорити з орендодавцями відтермінування платежів чи їх зменшення, поговорити з командою про зменшення зарплат. Рішення потрібно ухвалювати швидко, адже що більше затягувати, то довше ви витрачатимете гроші, які можна було зекономити, щоб продовжити життєдіяльність бізнесу. Нині більшість бізнесів, які не працюють через карантин, переходить в онлайн. І декому це вдається. Потрібно добре проаналізувати свою структуру доходів, зрозуміти, яка частина може залишитися активною в нинішніх умовах, і максимально втримувати постійну клієнтуру, робити на цьому акцент. Можливий варіант – знижки та спеціальні пропозиції.

Що буде з українським бізнесом

За моїми спостереженнями, малий і середній бізнес в Україні зможе протягнути в такому режимі місяць-два. Якщо карантин затягнеться до двох місяців, багато бізнесів не виживе, тому що не має резервних коштів, а багато грошей вкладено або заморожено в готовій продукції, сировині, будівництві тощо.

Під найбільшим ризиком сьогодні вся розважальна індустрія – заклади харчування, ТРЦ, театри й кінотеатри, усе, що зачинено на карантин. Питання в тому, наскільки швидко вони зможуть переформатуватися в онлайн. Деякі з сервісів поступово це роблять, але, зрозуміло, швидко це не відбудеться. У найближчий місяць стане зрозуміло, хто встигає переформатуватися, а хто – ні.

Падіння у надходженнях варто очікувати всім бізнесам, незалежно від сфери діяльності. Це загальноекономічна ситуація, яка відбувається у всьому світі, так само, як під час усіх попередніх криз, коли люди починають витрачати менше. Тому спад буде у всіх: у когось 10-15%, у когось 40-50%, а в когось 90%. Стабільно працюватимуть лише бізнеси, що надають товари та послуги першої потреби. Це єдине, що матиме попит найближчим часом. Але тут питання, наскільки їхні потужності зможуть швидко збільшитися і покрити попит, наскільки вони залежні від замовлень продуктів чи сировини з-за кордону.

Сергій Ноздрачов

професор kmbs, сертифікований партнер інституту Gallup, підприємець


Я б розділив термін кризи на дві частини. Перша – економічна криза, наслідки якої з’являться пізніше – влітку чи восени. Це глобальна ситуація. Друга – це форс-мажор, пов’язаний з коронавірусом і карантином. 

Перш ніж говорити про те, як підготуватися бізнесу, треба зрозуміти, як підготуватися людям, які ухвалюють рішення – власникам бізнесу та менеджменту. В нинішній економічній та епідеміологічній ситуації дуже важко ухвалювати раціональні та ефективні рішення. Тому перше, що треба зробити, – це отямитися.

Можу сказати про себе: я думав, що підготувався до кризи, бо робив це останній рік. Але все пішло не так, як я очікував: фондові ринки США, падіння цін на нафту – все не можна передбачити. І важко розділити, де тут паніка, а де власне криза. Тому перед тим, як ухвалювати важливі рішення, треба зайнятися менеджментом себе.

Що для цього потрібно:

  1. Інформаційна гігієна. Треба вийти з новинних джерел і зупинити потік інформації, що не допомагає нам ухвалювати рішення, а тільки підвищує рівень стресу. Коли ми перебуваємо в стресі, починаємо думати не про бізнес, а про виживання.
  2. Спілкування з людьми, які допомагають бути в ресурсному стані. У мене, наприклад, є п’ять людей, яким я довіряю. Протягом дня намагаюся обговорювати з ними можливі сценарії, а головне, що можна зробити прямо зараз.
  3. Розділяти умовні загрози та реальну небезпеку, яка є сьогодні. Реагувати потрібно на ситуацію, яка є тепер, а не думати про те, що буде завтра. Ми не знаємо, будуть у нас завтра замовлення чи ні, але якщо в цей момент у нас є взаємодія з клієнтами, ми виконуємо свою роботу. Кого можемо, відправляємо на дистанційну роботу, якщо не можемо запропонувати це всім, знаходимо для працівників маски, рукавички, антисептики та проводимо інструктаж. Якщо розуміємо, що в нас будуть якісь збитки й можна їх уникнути, треба цього уникнути зараз.

Планування на рік уперед зараз неактуальне, тому, як писав колись Дейл Карнегі (американський психолог і письменник – ред.), живіть у горизонті сьогоднішнього дня. Тобто швидко і рішуче ухвалюйте рішення, зважаючи на інформацію, яка є на сьогодні. Ніхто не знає, коли закінчиться карантин і як це остаточно вплине на нас, тому не потрібно будувати сценарії, важливо прийняти ситуацію.

Як бізнесу пережити майбутню кризу

Уже пізно садити саджанці, коли потрібна тінь. Боюся, що для багатьох бізнесів це буде кінець. Дуже сподіваюся, що я помиляюсь.

Коронавірус змусив нас зупинитися і подивитися, що взагалі відбувається. Для тих бізнесів, які не можуть пережити місяць і заплатити людям зарплату, це дуже хороша перевірка – чи був у нас бізнес взагалі? Чи є в нас фундамент? У чому сила нашого бізнесу? Думаю, багато компаній засвоїть урок про те, що потрібно мати подушку безпеки.

Як підтримувати свою команду

Зараз усі переходять на дистанційну роботу, тут є дуже важливе правило – потрібно говорити зі своїми працівниками щодня. Деякі керівники звикли, що молодому поколінню зручно спілкуватися у месенджерах у текстовому форматі, але зараз не той час. За даними інституту Gallup, людям складно постійно працювати дистанційно, а тим паче в таких умовах, як сьогодні. Тому керівник має щодня хоча б п’ять хвилин спілкуватися зі співробітниками. Людська підтримка та показування правильного напрямку дуже важливі.

Якщо бізнес не працює під час карантину, казати співробітникам, що все буде добре – це брехня. Можливо, буде, але коли й чи для всіх? Тому людям цього недостатньо, треба чесно розповісти, що відбувається, чи має компанія можливість платити гроші та скільки часу. Навіть якщо на час карантину потрібно зменшити зарплати на половину або залишити лише чверть зарплати, це варто проговорити, щоб дати людям розуміння, чи може компанія забезпечити хоча б якусь стабільність.

Що можна зробити зараз

Зробити все, що ви можете у цих обставинах у конкретний момент. Треба прийняти, що ви не можете на це вплинути. Прийняття вивільнює енергію.

Знайти сенс у цьому для себе. Можливо, варто змінити те, чим ви займаєтеся, можливо, відновити стосунки з дітьми, партнером, батьками, друзями. Не потрібно думати, за що це мені, варто зосередитися на тому, як я можу цим скористатися.

Потрібно чесно подивитися на свій бізнес і зрозуміти, чи він справді вас надихає, чи є у вас достатньо таланту, щоб займатися цим, чи це взагалі ваше покликання. Я вважаю, що в сучасному світі успішною може бути тільки команда, в якій люди працюють на перетині своїх талантів і покликання. Якщо ж сам процес і галузь не дають вам сил і мотивації, ймовірно, варто рухатися в інший бік.

Якщо ви не можете втримати бізнес через ситуацію, яка склалася, саме час починати думати про те, чим займатися далі. За два тижні стане зрозуміло, чи ми повертаємося до нормального життя, чи все це затягнеться на невизначений термін. Тоді варто почати думати, що ви можете робити далі. Найкращий спосіб боротьби зі стресом – ухвалити рішення і почати діяти в напрямку того, що вас справді надихає.

Ілюстрація: Ouch.pics