«Найбільш гарячим стартапом Кремнієвої Долини» називає сервіс Clubhouse профільне видання TechCrunch. Після запуску навесні 2020 року голосову соцмережу вже оцінюють у мільярд доларів, ефіри в додатку відвідують Ілон Маск, Опра Вінфрі та Дрейк, загальна кількість підписників зростає навіть з обмеженим форматом запрошень, а за інвайти люди готові платити сотні доларів. The Village Україна отримало доступ до закритого сервісу й розповідає, чому всі хочуть потрапити у Clubhouse, як працює сервіс і хто розвиває в ньому українську спільноту.

Як працює Clubhouse?

Clubhouse почав роботу у квітні 2020 року, на піку пандемії й першого локдауну. На відміну від головного застосунку 2020 року – Zoom, він використовує не відео-, а аудіоформат. Заснували проєкт Рохан Сет і Пол Девісон: перший працював у Google, інший продав свій стартап Highlight сервісу Pinterest.

Розробники називають Clubhouse «новим типом мережі, заснованим на голосі»: «Clubhouse працює виключно в голосовому режимі, і ми переконані, що голос – це дуже особлива платформа». На практиці це означає, що кожен користувач здатен створювати чи відвідувати так звані «кімнати», де може слухати дискусії інших людей, брати в них участь чи організовувати їх власноруч.

Формат Clubhouse порівнюють із розмовним радіо чи подкастом, який транслюють у прямому ефірі. Та засновники переконані, що живий голосовий формат відкриває новий спосіб сприйняття інформації – на противагу тексту й візуальним медіа, які є провідними в соціальних медіа. «Замість того, щоби друкувати текст і надсилати його, ви перебуваєте в постійному діалозі з іншими», – кажуть у Clubhouse.

Додають: у голосовому режимі не має значення оточення користувачів, а інтелектуальний та емоційний зв’язки між ними встановити значно простіше. «Коли люди не вмикають камери, їм не треба турбуватися про зоровий контакт, зовнішній вигляд чи місце розташування. Завдяки інтонаціям, наголосам та емоціям ви можете зважати на форму та деталі мовлення, до того ж голос надає більше можливостей для побудови емпатії. Ви можете говорити у Clubhouse у процесі прання, грудного вигодовування чи пробіжки, на дивані чи у громадському транспорт», – додають у Clubhouse.

Наприклад, у Clubhouse можна зібрати друзів у закритій «кімнаті» та спілкуватися в режимі конференції, влаштувати відкриту лекцію або відкрити ефір із музичними чи комедійними виступами. «Clubhouse складається з багатьох «кімнат», у яких розмовляють люди. Ви можете заходити й виходити з них, переходячи від однієї розмови до іншої. Це місце, де можна розповідати історії, ставити запитання, проводити дебати, вчитися й організовувати спонтанні розмови на тисячі різних тем», – описують формат у Clubhouse. Формат залишається «живим», оскільки Clubhouse не має запису ефірів і намагається блокувати запис із боку користувачів.

Як зареєструватися у Clubhouse?

Clubhouse досі перебуває на етапі бета-версії, тому сервіс працює в обмеженому режимі. Усі охочі можуть завантажити застосунок для iPhone в AppStore (Clubhouse у процесі розробки версії для Android, наразі доступний лише для користувачів iOS) та зареєструватися в ньому. Якщо ви отримали запрошення від іншого активного користувача, то зможете відразу почати користуватися Clubhouse. Якщо запрошення не отримали (або людина з вашого списку контактів не допомогла вам пройти процес підтвердження акаунту), можете лише заздалегідь забронювати ім’я акаунта й чекати на підтвердження.


Нік Білогорський народився в Харкові, а після переїзду у США та роботи у Facebook очолює команду Trust & Safety, що відповідає за кібербезпеку в Google. Розповідає, що намагається активно стежити за технологічними новинами, але про Clubhouse дізнався лише на початку січня. «Одразу захотів завантажити застосунок, але зрозумів, що так просто туди не потрапити. Та за два-три дні хтось із друзів побачив мене у списку очікування й запросив», – каже Білогорський.

Після підтвердження реєстрації Clubhouse пропонує перевірити список контактів користувача, щоби знайти знайомих і почати їх читати. До профілю можна підв’язати ваші облікові записи в Instagram і Twitter. Також користувач отримує можливість запросити обмежену кількість знайомих у сервіс: спочатку це одне запрошення, а за активність у соцмережі на зразок організації «кімнат» та участі в дискусіях з’являються додаткові інвайти. Оскільки нових користувачів Clubhouse залучає в режимі запрошень, наразі аудиторія зростає поступово, сервіс зберігає статус «ексклюзивного клубу».

Білогорський пригадує, що перше запрошення віддав Дмитрові Шимківу, колишньому директору Microsoft Україна та ексзаступнику голови Адміністрації президента. «Я покликав Шимківа, він покликав когось зі свого оточення – це вже нетворк. Водночас ми помітили, що українського контенту в сервісі немає», – каже Білогорський. Відтак почав більш активно залучати нових користувачів, а тоді побачив публікацію про Clubhouse на Facebook від Каті Михалко [української підприємиці, учасниці списку Kyiv Post Top 30 Under 30].

Нік Білогорський

співзасновник Ukrainian House

Ми з Катею вирішили перевести спілкування у Clubhouse, але тоді ще не знали, як створювати закриті «кімнати». Почали говорити, у процесі до нас приєдналися близько десяти інших людей. Причому це було органічно, просто тому, що вони фоловили Катю чи мене. Зрештою ми всі разом проговорили кілька годин, оскільки ж це було досить рано за київським часом, вирішили зідзвонитися наступного дня, але вже в інший час. І так цей ефір став щоденним, а наша перша розмова на Clubhouse перетворилася на Ukrainian House.

Українська спільнота Ukrainian House у Facebook зібрала понад 2 500 користувачів, щодня о 21:00 вона організовує ефір Ukrainian Show, у якому вже взяли участь, наприклад, Дмитро Шимків, представник Міжнародного валютного фонду Владислав Рашкован, директор з активів Укроборонпрому Мустафа Найєм і депутат Київради Максим Нефьодов. Наразі організатори чекають на підтвердження реєстрації українського клубу, який дозволить створювати багато різних «кімнат».

«У нас є загальний вектор розвитку, який ми обговорили зі співзасновниками Катею і Владом [Грезєвим], – відповідає Білогорський на запитання про мету Ukrainian House. – Ми хочемо займатися культурною дипломатією: позитивно розповідати про Україну у світі, підтримувати як Україну, так і українську діаспору. Підтримувати цікавим контентом, думками, ідеями та можливостями зв’язатися із крутими унікальними людьми. Переконані, що це корисно – бути в центрі медіуму, де перебувають найцікавіші люди та ідеї».


Понеділок, 1 лютого, 21:00. Близько сотні людей стежать за Ukrainian Show за участі Владислава Рашкована, колишнього заступника голови Національного банку України, який зараз працює у МВФ. Рашкован розповідає про принципи роботи міжнародної організації та її відносини з Україною, до блоку із запитаннями та відповідями ефір підходить лише на третю годину розмови. Подібний формат ефіру можна уявити в багатьох сервісах, але перевагою Clubhouse на цьому етапі є те, що він збирає максимально цільову аудиторію. Тому аудиторії дійсно цікаві спікери на зразок Рашкована, слухачі беруть участь у розмові та ставлять дійсно цікаві запитання, додає Нік Білогорський.

Зазвичай за ефірами Ukrainian Show стежать 50–150 людей. «Clubhouse поки не став мейнстримом, і, на мій погляд, це добре, – каже Білогорський. – Поки це цікаве й ексклюзивне місце для представників креативних індустрій, інфлуенсерів та інвесторів. Поки тут ніхто не постить фоточки зі своїми собаками. Люди дійсно цінять свої інвайти, дійсно запрошують лише тих, кого хочуть почути. Почути буквально, голосом».

Нік Білогорський

співзасновник Ukrainian House

Я б виділив три умовні етапи розвитку користувачів Clubhouse, які пройшов сам та які бачу в інших користувачів. Спочатку люди слухають інших. Тоді починають підіймати руки, виходити на сцену й казати кілька слів. І тебе захоплює ця хвиля, ти розумієш, що тут можна виражати себе креативно. І третя хвиля – це вже процес організації кімнат і клубів, коли ти починаєш розвивати цю екосистему. Тобто кожен із цих етапів змінюється ще більш якісним з точки зору залучення.

На першому етапі Clubhouse користувалися люди, які активно стежать за новими технологічними стартапами, ще більше ця аудиторія закріпилася після того, як у проєкт інвестував один із найбільш впливових венчурних фондів США Andreessen Horowitz, який свого часу вкладав кошти у Skype, Twitter і Facebook, а нещодавно оформив співпрацю з українським застосунком Reface. «У США багато крутих інвесторів, але одні з найкрутіших – це Andreessen Horowitz, – пояснює Білогорський. – Вони одними з перших підтримали Clubhouse й додали своїх партнерів у систему: наприклад, запросили Ілона Маска, а також виконавчих директорів і мерів американських міст. Залучення таких людей – це перша хвиля. Друга хвиля – це те, що всі хочуть поспілкуватися з цими цікавими людьми».

Роль Andreessen Horowitz і спільноти технологічного бізнесу загалом виділяє і співзасновник, і виконавчий директор української компанії PetCube Ярослав Ажнюк. За його словами, саме прогресивна частина індустрії є рушієм популярності Clubhouse: як приклад наводить те, що його запросили в сервіс колеги із Кремнієвої долини. Ажнюк зареєстрований у Clubhouse вже близько трьох місяців, але каже, що поки активно не користується сервісом. Утім, додає, що найближчим часом має взяти участь в Ukrainian Show і бачить у платформі перспективу. Передусім – з огляду на голосовий формат і нішу в контенті такого типу.

Ярослав Ажнюк

співзасновник і виконавчий директор Petcube

По-перше, Clubhouse добре реалізований як продукт, ним зручно користуватися. По-друге, сервіс працює в голосовому режимі та при цьому має живий формат, тобто не заздалегідь записані теми, а актуальні й цікаві прямо зараз. Виявилося, що це окрема ніша, що є чимало людей, які хотіли б споживати інформацію саме так.

Історія розвитку соцмереж – це пошук незаповнених частот у тому, як люди здатні сприймати інформацію. Можна навести приклад: узяти порожню склянку й насипати в неї каміння, а тоді запитати, чи вона повна. Так, вона буде повною. Але якщо насипати туди не каміння, а гравій чи пісок, склянка буде заповнена ще більш щільно.

Так само й із тим, як люди споживають інформацію. Спочатку з’явився Twitter, який винайшов коротку форму повідомлень, і стало зрозуміло, що в людини є час стежити за цими повідомленнями. Тоді цю механіку скопіював Facebook. Ще раніше були блоги, що надали платформу людям, які раніше не могли просто вийти на аудиторію. Так само і з YouTube – перенесення того, що відбулося із блогами, на відеомедіа. Точно так само зараз відбувається й із подкастами.

Одні частоти споживання інформації людьми стали більш насиченими, але виявилося, що є й інші можливі формати та звички споживання. Приміром, у людини може не бути часу на прочитання тексту, але може бути час для того, щоби прослухати подкаст у машині чи під час приготування їжі. Отже, конкуренція на так званій «аудіочастоті» зараз менша, ніж на відео- чи текстовій.

Схожі аргументи наводить і Нік Білогорський із Google. Формат Clubhouse він називає «липучим»: «Коли ти листуєшся з кимось у месенджері, дуже просто закрити його й відкласти телефон. Та коли ти розмовляєш наживо, це зовсім інший рівень залучення. Бесіда триває, вона може тривати годинами». Перевагою він вважає й голосовий формат: «Як на мене, саме спілкування за допомогою живого голосу є головною фічою Clubhouse. Коли ми чуємо голос людини, то значно швидше вибудовуємо з нею стосунки на основі довіри. Ми сприймаємо й мову, і те, як саме її використовують. Цікаво слухати людину чи ні? Розумна ця людина чи ні? Це відразу стає зрозуміло».


Олег Маленков – співзасновник і колишній операційний директор українського хардвер-виробника Concepter, який зараз працює у венчурному фонді TA Ventures. Розповідає, що вперше зацікавився Clubhouse навесні, але запрошення отримав лише на початку 2021 року. Перевагами Clubhouse він називає можливість отримувати доступ до розмов за участі лідерів технологічного бізнесу на зразок Ілона Маска, як приклад наводить інтерв’ю, у якому Маск спілкувався з лідером Robinhood Владом Тєнєвим. Додає, що, окрім представників технологічної сфери, стежить у Clubhouse за улюбленими баскетболістами та реперами. Ще одним плюсом Clubhouse називає аудіоформат, який дозволяє паралельно виконувати інші завдання: «Зручно, що ефіри можна слухати на фоні, як радіо. Можна вмикати на пробіжці чи під час роботи».

Торік Маленков вирішив видалити застосунки Facebook та Instagram (хоча інколи використовує вебінтерфейс для створення публікацій на Facebook), але Clubhouse віднедавна приділяє близько години на день у будні й понад годину на вихідних. «Я думав відмовитися від соцмереж, але знову захопився Twitter, а тоді з’явився Clubhouse. Словом, перейшов з одних соцмереж на інші – туди, де менше негативу й більше корисної інформації. Але тепер час, який я міг би приділяти, наприклад, родині, у мене краде Clubhouse», – каже Маленков.

«Не думаю, що є принципова відмінність між Instagram Stories і Clubhouse з точки зору залежності. Відмінність між ними я бачу лише в тому, що в першому випадку як сенсор інформації залучені твої очі, а у другому – вуха», – вважає Ярослав Ажнюк. Окрім так званої дофамінової петлі, з якою можна пов’язати більшість соціальних медіа, Clubhouse вже має кілька застережень. Можуть викликати занепокоєння доступ застосунку до контактів користувачів і питання модерації контенту у звуковому форматі.

Запитуємо, чи не викликає це занепокоєння в українських користувачів Clubhouse. «Ні. Передусім я бачу користь від продукту, – відповідає Нік Білогорський. – Коли я працював у Facebook, то поставив Марку Цукербергу запитання про певні проблеми компанії, і він відповів: «Якщо ти великий, тобі не потрібно бути просто хорошим» (If you’re great, you don’t need to be good). Я це інтерпретую так: якщо в тебе є класна фіча, на яку приходять люди, тобі необов’язково бути зразковим у всьому. Ти можеш просто зосереджуватися на тому, що в тебе працює найкраще».

Утім, поділяють опитані занепокоєння щодо майбутнього Clubhouse як сервісу, який багато в чому здобув популярність завдяки ексклюзивності. «Боюся, що з дедалі більшою популярністю [відчуття ексклюзивного клубу] втратиться. Коли додадуть застосунок для Android чи видадуть усім по сто інвайтів, буде легко заспамити платформу. Сподіваюся, вони цього не зроблять. Але є ризик, що сервіс стане черговим Facebook, Twitter чи TikTok, які мають прикольні функції, але стали занадто популярним», – каже Білогорський. «Думаю, Clubhouse продовжуватиме рости та знайде свою нішу, – додає Ажнюк. – Ми побачимо ще багато нових ніш для соціальних медіа, для заповнення цих частот. Соціальні медіа тепер уже частина попкультури. Не лише контент цих медіумів, а й самі медіуми».