Мабуть, кожен, хто навіть мінімально підтримує активність в Instagram, отримував пропозицію взяти участь у Giveaway: або ж виграти подарунок (зазвичай це гроші, iPhone чи машина), або стати спонсором та «отримати гарантований приріст аудиторії». Їх, як правило, називають іменами зірок, наприклад: «Іменний конкурс Наталії Могилевської» й так далі.

«Гіви» – це інтернет-бізнес, на якому заробляють організатори та запрошені зірки, що привертають увагу аудиторії та діляться своїми підписниками з тими, хто оплачує конкурс. В окремих випадках організаторам вдається заробляти навіть до 1 000 000 гривень за конкурс.

Як це працює:

  • Створюється конкурсна сторінка *;
  • Блогери (чи зірки) анонсують у своїй стрічці конкурс і запрошують аудиторію підписатися на всіх спонсорів;
  • Після завершення проводиться прямий ефір, в якому «випадковим чином» обирають переможця серед тих, хто підписався на всіх спонсорів (їх у конкурсі від 15 до 100).

* Instagram почав активно банити такі сторінки, тому тепер, зазвичай, конкурс проводять без них.

У результаті, спонсори отримують аудиторію, організатори та зірки – гроші. Середня ціна за участь у конкурсі в Україні: 5 000–7 000 гривень, великі конкурси: 10 000–15 000 гривень.

Спонсором конкурсу може стати будь-хто – від «прокачаного» блогера, співака чи артиста, що системно виробляє контент, до користувачів-початківців, які бажають «швидко та легко» набрати аудиторію, не розуміючи, що далі з нею робити.

Часом серед організаторів конкурсу зустрічаються шахраї, що не дотримуються умов конкурсу – не виплачують повну суму грошей, підтасовують результати, даруючи подарунки «своїм», або ж, замість нової автівки, розігрують свою стару машину. Але, за словами людей, що працюють з цим ринком, зараз це трапляється вкрай рідко.

Ми поспілкувалися з організатором конкурсів в Instagram Дмитром Квашневським, який пояснив нам, у чому полягає його бізнес, скільки грошей він заробляє та віддає зіркам. Далі – пряма мова.


Редакція не закликає брати участь у «гівевеях», а пояснює, як працює цей ринок у соціальних мережах. Про невдалі досвіди та шахрайство розповімо в наступному тексті.


В якому спортзалі займається зірка

Я відразу ставився до цього заняття серйозно. Перш, ніж прийти в «гіви», я понад три роки займався просуванням в інстаграмі, проводив навчальні курси, на яких навчав людей, як заробляти на просуванні акаунтів, як просувати свої акаунти. Тобто я вже працював із сильними підприємцями, консультував, як вести свої акаунти.

Я читав усі форуми, декілька років усе вивчав. У мене були блогери, за якими я слідкував тривалий час. Знав, в які місця вони ходять, в яких залах займаються. Шукав можливості, щоби вийти на них. Тоді ще мало хто знав, що таке «гів». Я приходив до них і розповідав, пояснював, запрошував до участі, пояснював схему заробітку. Було таке, що мій товариш писав мені: «Тут чоловік тієї блогерки йде по ЖК». Просив, щоби він узяв для мене її контакти.

Словом, шукав будь-яку можливість, аби справа запрацювала. Це були цілі квести. Згодом почали з’являтися контакти й справа поволі пішла. Ще якийсь час поєднував це з навчальними програмами з просування, мав власну агенцію. Але зараз моя основна справа – це «гіви». Тепер я і сам став блогером зі своєю аудиторією.

Зараз я користуюся цією перевагою. Майже не купую ніякий одяг, усе отримую просто так, магазини чи ресторани дають знижки. Можна ще, наприклад, узяти Ferrari покататися на вихідні.

Трохи математики

Коли я шукаю блогера чи зірку для свого конкурсу, для мене важливі два моменти:

  1. Їх має бути легко продавати. Спонсори мають розуміти, хто це та яка в них аудиторія. Я, наприклад, робив перший «гів» із Каменських. Люди прекрасно знають, хто це, тим паче, це було вперше. Звісно, залучати в такий конкурс спонсорів легко. Але буває так, що у блогера є велика аудиторія, але у своїй темі. І більшість його не знає. Це продавати важко.
  2. З ними має бути легко комунікувати. Я працюю з топовими артистами, в яких є свої менеджери, тому взаємодія проста й максимально зрозуміла.

Середня ціна за 1 00 підписок від одного артиста чи блогера – 10 000 гривень. Я кажу йому: «Окей, я готовий заплатити тобі такі гроші. Скільки аудиторії ти можеш привести спонсорам?». Він називає суму, наприклад, у 10 000 підписників. Відповідно, це коштує 100 000 гривень. Це означає, що кожен спонсор, який візьме участь у конкурсі, гарантовано отримає 10 000 аудиторії саме цієї людини.

У нас була ситуація – ми гарантували, що підпишеться 40 000 людей, підписалася 38 800, не вистачило 2%. Тому ми повернули два відсотки від спонсорського внеску людям. Ми могли піти «легким» шляхом і докупити дешевої реклами, як це часто роблять на ринку, щоби залишити всі гроші собі, але для мене важлива якість і репутація. Вляпатися в цій справі дуже легко.

Якщо брати в цілому 100% грошей, які заплатили спонсори, то дохідна частина – це десь від 30–45%. Решта – гонорар, подарунки, команда. У мене працює 4 людини, кожна отримує свій відсоток. Гонорар зірки складає від 30% до 50%. Беремо, наприклад, 10 000 доларів (це всі гроші, які скинули спонсори), з них піде від 3% до 5% на приріст – це гонорар і реклама – ще близько 2% піде на подарунки, команду, десь 3% – заробіток організатора. Це все орієнтовна картинка, яка може змінюватися, залежно від ситуації.

«Гіви» починали мамусі в декреті, студенти, які все робили досить хаотично. Зараз у цій справі є гравці, які розвивають справу як системний бізнес, наймають людей, розвивають майданчики, вкладаються в якісну аудиторію. Але також є шахраї, які обіцяють хороші прирости, беруть великі гонорари, але насправді купують рекламу, яка жене неякісну аудиторію, що в результаті може поховати людині сторінку. Є також ті, хто продає просто дешеву участь у конкурсах, за кілька тисяч гривень. У всьому цьому треба розібратися, перш ніж починати роботу.

Максимальна сума, яку я заробляв? Скажімо так: за рік можна купити квартиру в Києві й машину. На якій машині приїхав сюди? Range Rover. Усі оплати ми приймаємо на ФОП за рекламні послуги, консультувалися з юристами. Торік заплатили понад 250 тисяч гривень податків.

«Що за «кидалово»?

Звісно, аудиторія може сприймати «гіви», як кидалово, в якому на тебе підписується незрозуміла аудиторія, яка ніби-то «хоронить» активність сторінки й усе таке. Але, як я вже казав, треба розбиратися з цим, ставити собі просте питання: навіщо мені це й, знову ж таки, досліджувати, хто організатор, що він уже робив до цього й так далі.

У нас ніколи не було «кидалова». Хоча були невдалі конкурси, в яких ми, наприклад, недобирали аудиторію, тому просто повертали людям гроші. Але минулої осені стався «легендарний зашквар», внаслідок якого проти нас розгорнули цілу інформаційну кампанію. Ми обіцяли, що в конкурсі підпишеться 40 000 підписників, а підписалося 38 800. Ми всім сказали, що ми повернемо гроші пропорційно недобору (у межах 400 грн), оскільки не хочемо наповнювати акаунти неякісною аудиторією.

Зразок конкурсної пропозиції

Один зі спонсорів сказав, що у нього приріст був не 38 800, а 35 000, хотів, щоб ми повернули йому 91 долар. Ми з’ясували, що все з приростом було ок, просто він брав участь в інших конкурсах, була різниця між відписками та підписками. Я йому пояснював, що не можу повернути цю суму, тому що це неправильно. Хтось з інших спонсорів дізнається та почне вимагати таку ж суму собі. Це несправедливо.

Через два дні запустилася масова реклама в інстаграм і фейсбук, з фотками мене та артиста, мовляв, ми кинули людей на 1,6 мільйона гривень. На той момент це був серйозний удар, я навіть помітив свої слабкі місця. Ми це все пережили, епопея звісно мала продовження, я дізнався, хто це зробив і кому такий хід вигідний. Але ми до цього вже були краще підготовлені. Перше, що я зробив, коли це сталося – поговорив зі всіма партнерами та зірками. Вони все зрозуміли та пристали на мій бік. Репутація в цій справі – усе. Без неї нічого не буде працювати.

За весь час ми провели близько 70 конкурсів із середнім приходом у 15 000 аудиторії. Далі рахуйте самі (1 050 000 неунікальних користувачів, – ред.).

Хто купує участь у «гівах»

Аудиторія змінюється, зараз це топові блогери, які постійно виробляють контент. У них налаштована система, вони купують аудиторію, виробляються для неї контент, завдяки цьому підіймають вартість реклами на своїх сторінках та отримують прибутки.

Звісно, якщо людина не готова виробляти контент та інвестувати в роботу з платформою, а просто підписалася на «гів», після конкурсу почнеться хвиля відписок. А за чим людям слідкувати, якщо нічого не відбувається?

В один період спонсорами «гівів» були підприємці, які хотіли зробити «особистий бренд». Я в той час займався цим, ми надавали різний комплекс послуг, у тому числі записували спонсорами в конкурси. Але, знову ж таки, якщо людина заробляє гроші деінде, не ставиться до інсти, як до проєктної роботи чи ще одного бізнесу. Виставляли банальні фото, писали нудні тексти, тож усе й перестало працювати.

Зразок конкурсної пропозиції
Зразок конкурсної пропозиції

Хтось бере участь «для приколу». Є така банальна штука, як «соціальний доказ». Комусь хочеться, щоби у нього була просто більша цифра, ніж у решти людей.

Якщо в людини є власний продукт, навчальний проєкт, якийсь товар, «гів» може стати хорошим трампліном. І тут не так уже й важлива подальша активність на сторінці, а, швидше, як це впливає на продажі, чи переходять люди за посиланнями й так далі.

Instagram насправді можна підняти й без «гівів», але все одно це коштує грошей. Робота з контентом, рекламою, челенджами, квестами. Треба розуміти, що «задурно» не буває, навіть якщо людина все робить своїми силами. Вона ж витрачає власний час, знайомих, партнерів. Це все можна порахувати.