Ситуація. Ви надіслали своє резюме на вакансію в міжнародну корпорацію, і вас запросили на співбесіду. Раніше ви працювали в невеликій українській компанії, а тепер хочете перейти до роботи над масштабнішими задачами й, звісно, заробляти більше.

Але наскільки більше варто просити, щоб і задовольнити свій запит, і не виявитися занадто «дорогим» для компанії? Розбираємося, що потрібно врахувати, аби назвати адекватну ціну за свої послуги, на прикладі сфер IT і digital пояснюємо, від чого залежать зарплати та як збільшити свою вартість на ринку.

Як оцінити, яку зарплату можна просити на співбесіді

Олена Іванчикова

кар’єрна консультантка, авторка телеграм-каналу Enjoy In Career


Я б рекомендувала оцінювати рівень заробітної плати за кількома критеріями.

  1. Оцінити зарплатні вилки. Це можна зробити на сайтах із працевлаштування, таких як Work.ua або Rabota.ua (або інших, що відповідають вашій сфері діяльності – ред.). Там можна побачити нижню та верхню межі зарплат. Але потрібно дуже уважно подивитися на профілі кандидатів, які претендують на певний рівень зарплат – що в них уже є, чого ще немає – та співвіднести досвід цих кандидатів зі своїм.
  2. Звернутися до людей, які вже працюють на цій позиції, та поцікавитися про рівень зарплат у цій сфері. Щоб не бити в лоб питанням про зарплату саме цих людей, можна поцікавитися, скільки зазвичай заробляють спеціалісти вашої кваліфікації.
  3. Корисно буде поспілкуватися зі знайомим HR-спеціалістом. Якщо у вас немає таких знайомих у цільових для вас компаніях, спробуйте через іншого HR або рекрутера дізнатися про зарплати у сфері, яка вас цікавить.

На рівень зарплати впливає дуже багато факторів – від досвіду роботи, кваліфікації, додаткового профільного навчання до масштабів компанії. Наприклад, на одній і тій самій позиції в малому бізнесі, де працює близько 50 осіб, та в компанії більшого середнього масштабу – на 350 людей фонди зарплат можуть сильно відрізнятися. А у великому бізнесі можуть взагалі пропонувати вдвічі, а то й утричі більшу зарплату, ніж у малому на аналогічній позиції. Тому на всі ці параметри потрібно звертати увагу комплексно.

Також важливе знання іноземної мови. Багато вакансій зараз вимагають знання англійської або інших іноземних мов. Позиції, де необхідний високий рівень володіння англійською, оцінюється роботодавцем дорожче, ніж така сама позиція, але без обов’язкового знання мови.

Окрім цього, важливі кейси, які вам доводилося вирішувати в ході професійної діяльності. Якщо у вакансії описані конкретні проблеми, які можна буде вирішити за допомогою досвіду, отриманого в ході розв’язання попередніх задач або в цілому проблема співзвучна з вашими кейсами, то рівень зарплати може бути вищим, ніж без такого досвіду. Наприклад, компанія шукає HR-спеціаліста, який зможе побудувати корпоративний університет. Якщо в досвіді вже є побудова університету, відділу розвитку чи навчання з нуля, тут можна претендувати на вищий рівень зарплати.

Що впливає на рівень зарплат в IT

Анна-Марія Сабов

HR Director at 3 IT projects (NDA) Operating Partner at reteam. business agency


Загальні тенденції

  1. Ринок. Він перенасичений, тому диктує свої правила. Заведено, що джуніор-спеціаліст не отримує спочатку вище, ніж 600–700 доларів, хоча може мати некомерційний досвід роботи, наприклад, pet-проєкт, дослівно «домашній» проєкт – якісь власні розробки поза роботою для задоволення чи фріланс. І, зазвичай, молоді спеціалісти навіть із таким досвідом стикаються з упередженнями від роботодавця, що вони нічого не вміють і нічим не відрізняються за навичками від тих, хто взагалі без досвіду чи щойно закінчив курси.
  2. Знання англійської. Зазвичай, іноземна мова потрібна для роботи або в аутсорс-компаніях із закордонними клієнтами (не секрет, що в аутсорс доходи IT-спеціалістів зазвичай вищі), або в продуктових компаніях із закордонними ринками поза СНД. Володіння англійською на рівні вище середнього автоматично гарантує +200–300 доларів (якщо, звичайно, у компанії будуть застосовувати ці знання). Річ у тім, що кандидатів із класною англійською значно менше, тому вони диктують свої правила, а не орієнтуються на ринок.
  3. Досвід у суміжних галузях. Наприклад, для скрам-майстра, делівері-менеджера чи продакт-оунера буде великим плюсом попередній досвід розробника. А для розробника – суміжна експертиза як agile coach чи business analyst. Це називається «m-shape модель експертизи» – коли співробітник освоїв різні, не завжди пов’язані між собою, сфери діяльності й використовує їх у роботі.
  4. Управлінський досвід. За те, що ти керівник команди, завжди є доплата чи більш високий рейт.
  5. Досвід роботи в закордонному середовищі. Це означає, що кандидат пропрацював в іншій більш прогресивній культурі, спробував іноземні практики й може поділитися цим досвідом.

Окремі тенденції:

  1. Тестувальники. Автоматизатори, незалежно від мови програмування, отримують удвічі або втричі більше, ніж мануальні тестувальники.
  2. Проджект/продакт менеджери з технічним досвідом. Якщо вони мають попередній досвід розробника – можуть розраховувати на зарплатню в півтора раза вищу, ніж пропонує ринок. Найкраще це правило працює, якщо з технаря переходити в продакт у межах однієї компанії – тоді шанси на підвищення доходу найімовірніші.
  3. Попередній управлінський досвід, навіть в іншій сфері. Обізнаність у процесах роботи з командою – банальні знання про те, як відбирати персонал, як адаптовувати, проводити оцінку ефективності та коректно звільняти – значно підвищують цінник.

Чи впливають на зарплату софт-скіли

Упливають, хоча про це й не заведено говорити. Усе відбувається, ніби за ширмою. Насправді, ніхто просто так, за рядок у резюме «орієнтований на бізнес» чи «неконфліктний», не буде доплачувати. Але наявність певного набору софт-скілів формує репутацію кандидата, яка передається з уст в уста між роботодавцями.

Зараз недостатньо просто володіти певними технологіями чи знаннями (хард-скіли). Компанія оцінює також ставлення співробітника до роботи – чи проявляє ініціативу, чи лояльний до компанії, чи готовий перепрацьовувати, з якими емоціями приймає вимушені непопулярні рішення, чи виходить за межі своєї зони відповідальності. Тому один розробник із досвідом 5 років отримує 3 500 доларів – класний спец, який пише код із мінімальною кількістю помилок, встигає виконувати задачі в спринт і активний на щоденних мітингах – а інший 6 000 доларів, бо має розвинуте системне мислення й відразу при розробці сайту думає про його зображення в різних браузерах, про форми зворотного зв’язку, може сам провести співбесіду, протестувати гіпотезу, не чекаючи на допомогу аналітиків.

В яких компаніях заробляють більше

Усе залежить від того, як себе почуває на ринку сама компанія. Наприклад, є різні стартапи – ті, які фінансуються коштом зовнішніх інвесторів, і ті, де інвестором виступає сам фаундер. У першому варіанті кандидату варто розраховувати на вищий дохід.

У великих аутсорсах від 1000 осіб дохід буде бути вищий, ніж у невеликому аутстафі на 50 осіб. Хоча в сервісних компаніях усе залежить від клієнта-замовника.

Є зв’язок і з доменом, в якому працює компанія. Наприклад, зараз швидко розвивається напрям кіберспорту, там можна розраховувати на більш високий дохід у порівнянні з вакансією розробника для банківської сфери.

Як збільшити свою вартість на ринку IT

  1. Використовувати принцип LLL – lifelong learning. Тобто розвиватися глибоко у своїй основній експертній сфері та паралельно освоювати суміжні напрямки.
  2. Мати класний нетворкінг, бути активним учасником професійних спільнот – це стимулює обмін знаннями й досвідом.
  3. Учити когось – це допомагає самому зрозуміти тему краще, вичленити головне, по-новому подивитися на звичні речі. Це може бути як менторинг усередині компанії, так і виступи на конференціях, проведення курсів чи ведення блогу.
  4. Підіймати гострі теми у своїй експертній області, піддавати сумнівам стандартні робочі практики – тобто розвивати критичне мислення.

Як карантин уплинув на зарплати

Перші 2–3 місяці самоізоляції з боку кандидатів і компаній спостерігалася певна паніка, якою користувалися, в першу чергу, роботодавці. Вони наймали спеціалістів, які з якихось причин були в активному пошуку роботи, на значно нижчі зарплати (до 30–50%). Від страху невизначеності кандидати погоджувалися.

Зараз ринок повністю відновився. І, за даними порталу Djinni, кількість вакансій навіть збільшилася, у порівнянні з доковідним часом.

Що впливає на рівень зарплат у digital-сфері

Євген Зінгерман

Комунікаційний і бренд-стратег, співвласник магазину дивовижних книжок Boombook


Ринок гонорарів digital-спеціалістів працює за тією ж логікою, що й інші. Senior спеціалісти\ки самі називають суми свої гонорарів, і вже бізнес оцінює, чи зможе дозволити собі попрацювати з ним чи з нею. Junior та Middle спеціалісти\ки частіше приймають умови, які пропонують їм клієнти, і далі йде стандартний процес перемовин.

Я б сказав, що найбільше на зарплату впливає мікс із хорошого портфоліо, де показані рішення, результати й ваша роль в їхньому досягнені, а ще те, наскільки ви вписуєтеся в колектив, як людина – тобто ваші софт-скілз. Досвід роботи – не такий важливий фактор. Зараз неможливо нікого вразити кількістю років, які ви працюєте на ринку, бо якщо ви п’ять років робили те, чого навчилися за перший рік, то ваш реальний досвід роботи – рік.

Чи впливають на зарплату софт-скіли

Софт-скіли завжди на це впливають, але мають різну вагу для різних посад. Такі навички цінуються на менеджерських і більш «творчих» позиціях, на кшталт копірайтерів, контент-мейкерів, PR-спеціалістів та інших людей, безпосередньо пов’язаних із маркетингом. Для більш «технічних» посад – аналітиків, PPC, SEO-спеціалістів тощо – софт-скіли, звичайно, теж бажані, але мають меншу вагу в зарплатному питанні.

В яких компаніях заробляють більше

Різниця в зарплатах, у залежності від компанії, є. Наприклад, у двох добре відомих топових рекламних агенціях України рівень зарплат відчутно відрізняється у спеціалістів середньої ланки. Також часто рівень зарплат вищий у невеликих бутикових агенціях.

Але загалом рівень зарплати залежить від багатьох факторів: тут і як домовишся, і наскільки «гаряча» вакансія, і попередній досвід і навички кандидата, і багато іншого.

Як збільшити свою вартість на ринку

По-перше, еволюціонувати як спеціаліст і розширювати список своїх компетенцій. Якщо протягом кар’єри ви не рухаєтеся від малого до великого з точки зору складності задач, ви стоїте на місці.

По-друге, чітко презентувати свої проєкти, приділяючи увагу завданням, результатам і власному внеску для їхнього досягнення.

По-третє, бути публічним. Сюди частково входить і другий пункт, але до презентації проєктів слід додати горизонтальні зв’язки. Що більше людей знають, чим ви займаєтеся, з ким працювали та які були результати – то краще для вас, як для спеціаліста.

Як карантин уплинув на зарплати

Уплинув, але наслідки були різними для різних компаній і спеціалістів. Головний тренд був на оптимізацію команд. Більше за всіх постраждали Junior-спеціалісти, багатьох із них звільнили майже відразу після запровадження карантину. Також багато бізнесів пригальмували наймання нових працівників, а чинним зменшили зарплатню на 30–50%.

У той самий час, оскільки доволі багато бізнесів під час карантину екстрено перебудовували свої процеси під online, у деяких досвідчених digital-спеціалістів роботи ставало значно більше, і дохід навіть збільшувався.

Останній місяць я бачу, що ринок нормалізується. Зарплати повертаються на докарантинний рівень, відновлюється найм, шторм потрохи вщухає.

Обкладинка: AnnaGolde / Icons8