Ситуація. Ваша компанія вже повернулася до постійної роботи в офісі, але на практиці обіцяні суворі правила карантинної безпеки там не діють. Колеги настільки раді вас бачити, що відразу ж кидаються обійматися або тиснуть руки (навіть не помивши їх після вулиці), про маски всі забули, як і про дистанцію у два метри. Хоча в Україні досі триває карантин і ви дійсно його дотримуєтеся. Запитуємо експертку з ділового етикету, як коректно пояснити колегам, керівнику й партнерам, що ви дотримуєтеся карантину й хотіли б, щоб так само поводилися з вами.

Підтримай The Village!

Даша

QA engineer


Я працюю в IT-компанії, і під час карантину мала час від часу приїжджати в офіс на мітинги. Помітила, що ще в травні в компанії була досить серйозна позиція щодо безпеки – усі ходили в масках, дотримувалися дистанції. А тепер усі розслабилися. Коли я приїжджаю в офіс, я єдина ходжу в масці, більше ніхто її не носить. У нас так і не вирішилася проблема зі столами: ми дуже близько одне до одного сидимо за столами, схожими на шкільні парти. З обох боків від мене сидять люди й позаду.

Мені є з чим порівнювати, тому що в мого чоловіка на роботі зовсім інша ситуація. Вони можуть ходити в офіс, але в кабінетах усі сидять на безпечній відстані, а в приміщенні на 20 м² може працювати не більше чотирьох людей. У коридорах обов’язково всі мають ходити в масках, нову маску можна взяти в офісі.

У нас у компанії ніхто не видає маски, є лише антисептики, і всі сидять дуже близько. Я натякала на своє невдоволення одному з керівників, але мені відповіли: «Ну, усім подобається. Тобі не подобається – сиди вдома».

Мене така ситуація не влаштовує, тому я вирішила поки працювати з дому. У нас немає вимоги обов’язково працювати в офісі для всіх, лише проджект-менеджери мають бути на місці щодня. Хоча всі інші можуть працювати дистанційно, десь 70% співробітників ходять на роботу. Мені потрібно лише раз на місяць приїжджати на зустрічі. Але я розумію, що якби в офісі дотримувалися правил безпеки та надавали маски, я би приїздила частіше. Щиро кажучи, сидіти постійно вдома й працювати по дев’ять годин складно, останні два місяці вже сходжу з розуму. Але поки не стане безпечно, виходити в офіс не ризикну.

Аліна Скибинська

сертифікована викладачка з дипломатичного протоколу, спеціалістка з ділового етикету


Ніхто в офісі не тримає дистанцію. Це взагалі нормально?

Кожна людина індивідуально для себе обирає прийнятну дистанцію для спілкування з колегами. За міжнародними нормами й правилами ділового протоколу, бувають такі види дистанцій:

  • особиста (витримується з колегами) – це 1,5–3 метри від тіла іншої людини, так звана дистанція «простягнутої руки».
  • соціальна дистанція – 3–6 метрів. Для привітання в такому випадку використовують кивок головою.
  • інтимна дистанція – 30–60 см від тіла іншої людини. Вона прийнятна для близьких друзів і родичів.

Взагалі, усі правила щодо безпеки на карантині зазначені в офіційних документах і рекомендаціях МОЗ України. Це зрозумілі й прозорі правила, котрих громадяни нашої країни, а також особи без громадянства, повинні дотримуватися в публічних місцях. Ці правила – рекомендації, а не вимоги. Але при цьому ми зобов’язані зважати на встановлені правила карантину, тим самим демонструвати повагу до своїх співрозмовників, колег і ділових партнерів.

В офісі не витримана дистанція 2 метри між робочими столами. Як на це вплинути?

Вимоги про безпечну дистанцію повинні бути прописані та озвучені HR-департаментом. Нагадувати про дотримання дистанції повинна людина, яка за це відповідає. Усе, як у літаку: якщо виникла конфліктна ситуація між пасажирами, її вирішити повинен бортпровідник, а не ви особисто.

Тому, у разі порушення карантинних норм на роботі, слід написати листа до уповноважених осіб – HR-менеджера або керівника відділу з люб’язним проханням – не вимогою – звернути увагу на конкретні нюанси, наприклад, порожні дезінфектори для рук на рецепції, на дезінфекцію приміщень, провітрювання тощо.

Якщо це довга процедура, то в розмові з колегами посилаємося на рекомендації керівництва й кажемо, що ви дотримуєтеся правил, щоб до вас особисто не було додаткових запитань.

На роботі всі хочуть обійматися й вітатися за руку зі мною. Як пояснити, що для мене це не ок?

Якщо ми говоримо про дотримання правил ділового етикету в офісі, то обійми й поцілунки в щоку взагалі не допустимі, не лише в часи коронавірусу.

У міжнародній практиці ділового спілкування не відповісти на рукостискання від старшої людини за рангом – прояв несерйозності намірів, а також неповаги. Тому навіть на дипломатичному рівні, якщо посол однієї з країн не подасть руку – це буде сигналом для протоколів про розрив дипломатичних стосунків з іншою країною.

В умовах коронавірусу можливі альтернативи рукостисканню:

  • namaste (складені долоні на грудях) – наразі використовується в монаршому етикеті, на офіційних прийомах королівських сімей.
  • hand on heart (права рука кладеться на серце, з паузою) – цей жест активно використовується в дипломатичному світі, під час зустрічей послів.
  • уклін – дуже розповсюджена форма привітання, прояв щирої поваги.
  • peace (важливо показати правильно) – це неформальне привітання або привітання політиків, публічних людей на масових заходах.

Якщо вам простягає руку старша за рангом людина, потрібно відповісти, але потім слід контролювати свої жести – не торкатися обличчя та очей – а пізніше скористатися дезінфектором. Не потрібно робити це показово відразу після рукостискання. Але й не раджу приховувати від інших, що ви продезінфікували руки й свій телефон, наприклад.

Як коректно попросити інших дотримуватися правил карантину

Якщо хтось із ваших колег, керівництва чи ділових партнерів не дотримується цих правил, краще пояснити вашу позицію тет-а-тет. Не потрібно дорікати людині, варто звернути увагу на особисто вашу поведінку – тобто бути рольовою моделлю для оточуючих.

Наприклад: «Привіт. Зверни увагу, я у масці, вважаю правильним продовжувати дотримуватися рекомендацій, я сумлінний громадянин» (доречна легка посмішка).

Помічаю, що колеги не миють і не дезінфікують руки після вулиці. Чи коректно про це попросити?

Ні, це некоректно та нетактовно. Дезінфекція – це особиста гігієна людини. Тому вказувати на це – усе одно, що порекомендувати колезі скористатися дезодорантом від поту.

У такому випадку краще обрати правило рольової моделі: дістаємо дезінфектор для рук, використовуємо самі й пропонуємо своєму співрозмовнику. Бажано робити це наодинці, не в присутності інших.

Ілюстрації: rawpixel.com