У рубриці «Ділова етика» намагаємося вирішувати суперечливі питання, які виникають у робочому процесі. Раніше ми писали, як правильно залишати чайові та як довго у закладі можна сидіти з ноутбуком. Цього разу дізнаємося, чи можна телефонувати малознайомим людям і куди краще звертатися з робочими питаннями.

Обкладинка: Анна Шакун

Анастасія Кириченко

Івент-менеджерка DTF Agency

Особисто в мене деформоване поняття «можна чи не можна» телефонувати незнайомим людям. На жаль, те саме стосується і таких правил етикету, як не дзвонити у вихідні або після 21:00. Я цим, звісно, не пишаюся.

Моя перша робота – гостьова редакторка в медіа. На цій позиції просто не існує меж, що стосуються дзвінків, на відміну від більшості інших професій.

Зазвичай, якщо ти телефонуєш посеред ночі або кожні 5 хвилин, це не тому, що ти неадекватний, а тому, що треба бути наполегливим, аби дістати коментар чи запросити гостя на прямий ефір. Мої тексти завжди ввічливі, мабуть, тому дзвінки причиною конфліктів ніколи не ставали. Потрібно було контактувати з високопосадовцями, і кожен дзвінок для мене був як стрибок у крижану воду, перед яким я довго збиралася з думками, а після завершення не до кінця пам’ятала, про що взагалі йшлося.

З досвідом бар’єр минув, і я була готова телефонувати кому завгодно – від генпрокурора до міністра. Ще спрацьовувала юнацька безпосередність. Інколи доходило до абсурду. Так, одного разу не могла додзвонитись депутатові, з яким у нас був домовлений ефір. Паралельно дивилася трансляцію з Верховної Ради, побачила в ній його і вже почала писати смс, як він відповів: «Я не прийду, мене, мабуть, сьогодні арештують». А я йому: «То, може, хоч скайпом в ефір включитесь?». Його таки арештували.

Тепер уся моя робота переважно на нетворкінгу і комунікаціях побудована. На щастя, сьогодні люди не випускають з рук телефони, розлюбили дзвінки і дописатись іноді швидше та зручніше. Намагаюсь уникати дзвінків без особливої терміновості. Навіть воду замовляю там, де не треба з оператором розмовляти. Але якщо раптом виникне потреба багато телефонувати незнайомим людям – дискомфорту не відчую. Під час підготовки останнього Don’t Take Fake нарахувала 125 дзвінків за добу.

Олександр Тодорчук

Партнер агенції Gres Todorchuk PR, засновник руху UAnimals

Я належу до тих сучасних людей, у яких починають тремтіти руки, коли вони бачать на екрані свого смартфона незнайомий номер. Через те, що всі комунікації вже давно переведені в месенджери: Facebook, Viber, WhatsApp, Telegram. Усі вони є в моєму телефоні, і цього досить, аби вирішувати робочі питання.

Як канал комунікації з малознайомими людьми я використовую насамперед месенджер Facebook. Сам пишу і відповідаю на повідомлення. Телефонні дзвінки намагаюся оптимізувати і раджу: якщо ви теж не знаєте людину – обійдіть цей шлях комунікації. Принаймні на першому етапі, спробувавши замінити його повідомленнями. Пов’язано це передусім з тим, що у вас є можливість не турбувати людину. Вона може бути зайнята, а якщо уявити, що ви телефонуєте тому, хто є, до прикладу, лідером думок або керівником якоїсь компанії, то схожих комунікацій за день у нього може бути кілька сотень. Тому один дзвінок здатен порушити графік і режим.

Звичайно, є покоління людей, які не дуже люблять користуватися соціальними мережами й месенджерами. Тож важливо, якщо ви вже телефонуєте, пояснити людині, хто ви та з яким питанням звернулись. Мене особисто дуже дратує, коли я отримую дзвінок і перші 5 хвилин не слухаю співрозмовника, бо в цей час намагаюся зрозуміти, хто це і навіщо мені телефонує. Проблема не в тому, що ви подзвонили незнайомій людині, а в тому, що починаєте з далеких речей, які не дають розуміння, чому її турбують.

Безперечно, коли ви пишете в месенджер, варто теж пам’ятати прості й важливі правила. Якщо людина о 2-й ночі онлайн, а у вас запитання не термінове, то не варто її смикати. Намагайтеся комунікувати в межах робочого часу. У мене графік ненормований, і я інколи працюю вночі, та все-таки мені б хотілось отримувати робочі запити в межах робочого дня і тижня. Часто буває, що у вихідні люди не будуть відповідати, а до понеділка просто забудуть про ваше повідомлення.

Віра Зубко

HR-менеджерка

Через свою професійну діяльність я часто комунікую з малознайомими людьми, нерідко це саме телефонні дзвінки. Грамотне ведення телефонної розмови – важкий і важливий спосіб комунікації. Тому не варто забувати про діловий етикет. Якщо ви дотримуєтеся правил, то гарантуєте розвиток конструктивного діалогу і зможете скерувати розмову в потрібне русло.

Є кілька простих правил, яких я намагаюсь дотримуватися в комунікації. Телефоную людині в тому випадку, коли він/вона виставили свої контакти у відкритий доступ (резюме з job-сайтів, публікації у соцмережах) або якщо я отримала дані від колеги/друзів/знайомих і людина по той бік дроту очікує мого дзвінка. Телефоную зазвичай у робочий час (не раніше ніж 8:00 і не пізніше як 20:00). Є винятки, але час обов’язково попередньо узгоджений зі співрозмовником. Крім того, не раджу дзвонити, коли ви перебуваєте в багатолюдному місці, підземному переході чи громадському транспорті.

Я використовую й інші канали комунікації, наприклад, особисті повідомлення в соцмережах чи e-mail, але тут теж потрібно пам’ятати про часові рамки і не бути надто надокучливим. У США, до речі, практика написання повідомлень незнайомій людині у Facebook із професійними пропозиціями є неприйнятною, в Україні люди менш категоричні.

І головне: який би канал комунікації із малознайомою людиною ви не обрали, не забувайте про ввічливість і здоровий глузд.