Захід для українських підприємців «Бізнес під час війни. Виклики, факапи, трансформації» відбудеться в Києві 20 серпня.

Серед спікерів – креативник Павло Вржещ (Banda), архітектор Слава Балбек (Balbek Bureau), співзасновник goodwine Дмитро Кримський, директорка фонду «Київ Волонтерський» Лейла Туваклієва (Leilia Bakery), ресторатори Алекс Купер (Kyiv Food Market) та Аня Завертайло (Honey, «Завертайло»), а також маркетинг-директор Uklon Вадим Іщенко, керівник гуманітарного напряму «Нової пошти» Андрій Григоров, директорка з маркетингу й e-commerce Comfy Марія Назаренко й генеральний директор Caparol Ukraine Віталій Верещагін.

Редакція The Village Україна стала інформаційним партнером івенту, а анонсувати його вирішила, поставивши спікерам кілька коротких запитань про ведення бізнесу під час повномасштабної війни.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

Слава Балбек


архітектор, засновник Balbek Bureau

Маша Назаренко


маркетинг-директорка Comfy

Анна Завертайло


співвласниця Honey та «Завертайло»

Андрій Григоров


керівник «Гуманітарної пошти» («Нова пошта»)

Лейла Туваклієва


директорка «Київ Волонтерський», засновниця Leilia Bakery

Вадим Іщенко


маркетинг-директор Uklon

Віталій Верещагін


генеральний директор Caparol Ukraine

Як ви не йобнулися, розвиваючи бізнес під час війни?

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): А хто сказав, що не йобнулися? Трошки є. [сміється]

Слава Балбек (Balbek Bureau): Просто не мав на це часу.

Маша Назаренко (Comfy): Не збожеволіти в роботі простіше, ніж сидячи без діла в тривогах. Тому ми просто робили те, що вміємо найкраще, працювали й волонтерили.

Анна Завертайло (Honey): Мені здається, ми здавалися собі не такими важливими, щоб божеволіти. Багато уваги. Тому всю увагу з себе перевели на команду й ЗСУ.

Андрій Григоров («Нова пошта»): У кожного своє місце на фронті. Розуміння власної місії, де ти є ефективним, надавало сили й координати у свідомості. Від початку війни «Нова пошта» перевозила найнеобхідніше як для кожного українця, так і для країни загалом. Ми не могли дозволити собі не працювати. На нас були і є великі сподівання.

Вадим Іщенко (Uklon): Саме робота мене врятувала від депресії й тримає мене в тонусі.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): Навпаки, робота допомагає відволікатися від постійного гортання стрічки новин, надає сил і бажання рухатися далі. Саме тому ми відновили бізнес уже за два тижні після початку повномасштабного вторгнення й продовжуємо докладати максимум зусиль для підтримки економічного фронту.

«Криза як можливість». Ви не втомилися від цієї фрази? Чи дійсно вона працює, коли в нас криза, розміром із війну?

Слава Балбек (Balbek Bureau): Для мене криза – це шанс прокачати витривалість і поглянути на власні проблеми з іншого боку. Що вона масштабніша, то більше таких можливостей відкривається.

Маша Назаренко (Comfy): Ми не просто не втомилися, а любимо її, це майже наш девіз. [сміється] Криза багато забирає, але й допомагає висвітлити найголовніше. Усе справжнє виростає під час кризи, і дуже швидко.

Анна Завертайло (Honey): Я втомилася від всіх фраз. Але справді криза – це перевірка на пружність. Тобто усвідомити, наскільки сталеві в тебе яйця, можна тільки під час криз.

Андрій Григоров («Нова пошта»): Століттями криза живе десь поруч з українцями. Наша адаптивність до неї вже в геномі. Цього разу вона дійсно велика, але й можливості не менші.

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): Я сама людина-криза. У кризових ситуаціях знаходжу нові креативні рішення й можливості для бізнесу.

Вадим Іщенко (Uklon): Можу точно сказати, що те, що зараз трапилося з нашою країною, – це не криза. Це війна: тут немає можливостей, є тільки біль.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): Я вважаю, що в тилу ми не маємо право на втому, ми повинні підтримувати державу економічно, адже можемо це робити завдяки ЗСУ. Що стосується кризи, то зараз класний час змінювати правила й звички всередині бізнесу, оптимізувати процеси, щоб досягати кращих успіхів у майбутньому.

Чому ви продовжуєте працювати й розвивати свою справу в Україні?

Слава Балбек (Balbek Bureau): Бо займаюся цим половину свого свідомого життя. Було б дивно просто так це відпустити.

Маша Назаренко (Comfy): Крім любові безумовної, є ще велика мрія. Щоб щирі, сміливі, чесні й натхненні українці жили в країні, яку заслуговують, з білим відповідальним бізнесом, справедливою оплатою праці, великими можливостями. Ми про це мріяли й були прикладом до війни, ми не перестали в це вірити й зараз.

Анна Завертайло (Honey): Тому що тут усе наше: наша команда, гості, смаки, наш потенціал і ресурс.

Андрій Григоров («Нова пошта»): «Нова пошта» – артерія, що поєднує бізнеси по всій країні. Ми не можемо зупинитися ані на хвилину й закликаємо працювати інших підприємців. Разом ми маємо відновлювати економіку, адже це майбутнє нашої країни. Тому ми працюватимемо й надалі, шукатимемо різні варіанти. Віримо, що всі разом ми обов’язково прорвемося й переможемо!

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): Тому що я люблю Україну. Мені тут добре. Тут мої люди. І якщо жити, то тільки тут.

Вадим Іщенко (Uklon): Бо, працюючи в Uklon, ми точно розуміємо, як допомагаємо країні, і щодня створюємо можливості для тисяч людей.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): Я вірю в бізнес. Бізнес – це, напевно, найкраще, що винайшло людство. Завдяки бізнесу багато чого існує, чим ми користуємося, як ми живемо. Це найпотужніша сила, набагато крутіша за демократію. А Україна надає багато можливостей робити свою улюблену справу круто.

Якою ви хочете бачити Україну після перемоги?

Слава Балбек (Balbek Bureau): Новою. Розумнішою. [усміхається]

Маша Назаренко (Comfy): Дорослою, впевненою у своїх силах мрійницею, яка всього на світі хоче й точно знає, що для цього потрібно робити. Ми вже маємо справжню свободу, гідність і честь і точно можемо додати до цього трохи вдалих бізнес-процесів.

Анна Завертайло (Honey): Україну як проєкт я бачу технологічною, правовою, трендвотчерською, з вільною економікою й конкурентними ринками. Спроможною формувати світові сенси й створювати додану вартість на все, що виробляємо. Унікальним культурним осередком з власними інтелектуальними елітами. А якщо коротко, центром світу!

Андрій Григоров («Нова пошта»): Країною свобод для особистості, у якій мої діти будуть відчувати гордість за те, що їхні батьки не поїхали з України.

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): Амбітною й цілеспрямованою у відбудові.

Вадим Іщенко (Uklon): Сильним переможцем.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): Я бачу Україну ще більш сучасною, хоча вже зараз багато хто переконався, що Україна в багатьох питаннях випереджає Європу. Впевнений, що нові відбудовані міста будуть мати більш зручну інфраструктуру й комфортні умови життя. А ми будемо наполегливо працювати, щоб люди жили в здорових, добре спроєктованих, ефективних і збудованих за принципами сталого розвитку будівлях.

Що головне ви зрозуміли про свою команду за час війни?

Слава Балбек (Balbek Bureau): Укотре переконався, що ми з командою розділяємо погляди на життя. Труднощі зробили нас навіть згуртованішими, ніж ми були раніше.

Маша Назаренко (Comfy): Що цінності, які ми сформулювали в спокійніші часи, чесні й від серця. Ми сміливі, адаптивні й ефективні. А ще дуже емпатичні (навіть більше, ніж ми про себе знали).

Анна Завертайло (Honey): Що вони супергерої. Вони The Marvels!

Андрій Григоров («Нова пошта»): За щоденною довоєнною рутиною ховалося більше, ніж можна було уявити. Щиру підтримку, відвертість і величезний рівень працеголізму підсилюють саме такі часи. Щодня в нашій країні є потенційна небезпека: ніколи не знаєш, куди потрапить ракета чи снаряд, звідки буде обстріл. Але наші співробітники – справжні борці. Наші водії досі часто ризикують життям, перевозячи гуманітарні вантажі в гарячі точки. Ми всі дуже згуртувалися за часи війни. Усі допомагають одне одному й розуміють, що на них лежить велика соціальна відповідальність.

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): Що ми всі одне за одного й ми родина.

Вадим Іщенко (Uklon): Нічого нового: вони найкраща команда, про яку можу мріяти.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): Люди – це головний актив бізнесу чи організації. Ми завжди багато часу приділяли людям, тому з перших днів війни відчули від працівників відданість, довіру, чесність, відкритість, готовність допомогти, робити свою роботу якісно, а також підтримку. Настав час, коли ми побачили результати своєї роботи.

Що найцінніше ви втратили за час повномасштабної війни? Що найцінніше здобули?

Слава Балбек (Balbek Bureau): Втратив сумніви. Здобув віру в людей.

Маша Назаренко (Comfy): 12 співробітників Comfy загинули. Найбільша й настрашніша втрата, яку ніколи й нічим неможливо компенсувати. Ми пам’ятаємо кожного й ніколи не будемо такими, як раніше. Ми здобули тяжкі уроки і ще одне підтвердження, що бізнес – це люди й передусім тільки люди.

Анна Завертайло (Honey): Втратили розвиток. Здобули незламність.

Андрій Григоров («Нова пошта»): Найбільші втрати – загиблі знайомі, друзі й колеги. На жаль, ми втратили вже 26 новопоштівців. Іноді гортаєш адресну книгу й жахаєшся, а видалити ще страшніше. Найбільший здобуток – закарбовування вартості й цінності свободи.

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): Втратила можливість обіймати свою рідну матір і бабусю. Вони на окупованій території в Херсонській області. Не можуть виїхати, бабуся дуже старенька. Здобула дуже цінне точне розуміння, хто свій, а хто чужий.

Вадим Іщенко (Uklon): Найбільша втрата – це людяність. Здобув остаточне розуміння того, що іншої країни в мене немає.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): Втратили весну й літо у звичному форматі. Найбільше здобуття – крутість ЗСУ й те, як країна веде інформаційну війну. Щодо персонального здобуття – повернення додому в Бучу.

Ваш найбільший факап за час війни. 

Слава Балбек (Balbek Bureau): «Ми все встигнемо».

Маша Назаренко (Comfy): Не нехтуйте тривогами.

Анна Завертайло (Honey): Загинула наша «Левіто Мадре» – хлібна закваска, на якій ми робимо наші фантастичні панетоне. Не хвилюйтеся, нову вже відродили і вона живе.

Андрій Григоров («Нова пошта»): Переоцінка вміння розуміти людей: так багато «патріотів» серед знайомих емігрувало.

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): Холодильник застряг у стелі (реально).

Вадим Іщенко (Uklon): Факап – це досвід, він просто залишається. Тому конкретно згадати не можу.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): «Давайте закінчимо війну, а вже потім будем розбиратися».

Який ваш улюблений мем про Україну у війні проти РФ?

Слава Балбек (Balbek Bureau):

Маша Назаренко (Comfy): Ми цей любимо, бо це вперше в житті наші юристи не сказали, що так не можна, а лайкнули.

Анна Завертайло (Honey,): «Боже, яке воно кончене».

Андрій Григоров («Нова пошта»): Про новий горизонт планування: «2–3 тижні».

Вадим Іщенко (Uklon): «Руський воєнний корабль, іді нахуй!»

Лейла Туваклієва («Київ Волонтерський»): Про перекур в Криму.

Віталій Верещагін (Caparol Ukraine): «Руський воєнний корабль, іді нахуй!»

  Подія «Бізнес під час війни. Виклики, факапи, трансформації» відбудеться 20 серпня, з 10:00. Із міркувань безпеки місце зустрічі надішлють учасникам за два дні до івенту.

 Квитки можна придбати за посиланням. Вони є двох типів: «преміум» і «стандарт» (коштують 5100 та 2600 гривень відповідно). Також за посиланням можна залишити питання до спікерів заздалегідь і приєднатися до Telegram-ком’юніті підприємців.