У квітні 2017 року відбувся TEDFest – перший міжнародний форум організаторів щорічної конференції TED та її локальних осередків TEDx. Українську делегацію на заході представив ліцензіат TEDxKyiv Владислав Грезєв. The Village Україна розпитали в нього про те, з чим він повернувся із Нью-Йорка.

Ідея TED

TED (абревіатура від Technology, Entertainment, Design, тобто «технології, розваги і дизайн») – насамперед просвітницька ініціатива. Цей рух почав розвиватися паралельно з науково-технічною революцією, з 80-х років ХХ століття. Його двигуном була Кремнієва долина.

Девіз TED: «Ідеї, варті поширення». Головна мета формату: дати можливість спікеру поширити цінну ідею. Ця ідея не повинна бути новою: це може бути новий погляд на вже відомі речі. Але він обов’язково має пропускатися через досвід певної людини. Тобто людина ділиться повідомленням через власну історію. До того ж виступ триває не довше 18 хвилин.

Україна зараз намагається надолужити західний досвід. Ми прогресуємо з року в рік – разом із нашою спільнотою та партнерами.

TEDxKyiv працює з 2009 року, з нього почався TEDx в Україні. Ми мали перший рівень ліцензії і досить довго йшли до того, щоб отримати наступний рівень. Обов’язковою умовою для цього є відвідування однієї з головних подій TED чи TEDGlobal. У цьому випадку йдеться про необхідність вкладати гроші: вартість квитка на таку подію коштує щонайменше 4 тисячі доларів.

Та всі ліцензії TEDx – безкоштовні, а події некомерційні. Це чітко прописано у правилах, і відвідувачі про це знають. Це зроблено для того, щоб не було спокуси нажитися на події чи продати можливість виступити. Адже це, відповідно до цінностей руху, суперечить принципу незаангажованості у відборі.

Новий рівень

Наприкінці квітня, паралельно з великим заходом TED-2017, в Нью-Йорку відбувся перший в історії TEDFest. Це подія для організаторів локальних TEDx з усього світу. Вона зібрала більше 500 ентузіастів із понад 60 країн світу. Представлена на фесті була й делегація з України.

Одна з ключових місій на TEDFest для нас полягала у підвищенні рівня ліцензії. Перший рівень, яким ми володіли досі, обмежує кількість відвідувачів заходу сотнею осіб. Це своєрідна страховка, якою користується головний офіс, щоб запобігти можливим порушенням умов ліцензії.

У 2015 і 2016 роках TEDxKyiv відвідало близько 700 людей. Тож я повідомив про це головний офіс. Я намагався пояснити, що у ситуації, в якій нині перебуває Україна, це було виправдано. Організувати подібний захід у Києві для сотні людей було б неможливо.

Нам частково пішли назустріч. Та для продовження роботи ми мали отримати наступний рівень ліцензії. Зараз нам залишається виконати останню умову – провести восени в Києві регіональний воркшоп для місцевих TEDx-спільнот та спільнот із найближчих країн. Тоді найближчий TEDxKyiv відбудется за ліцензією другого рівня.

Головною перевагою ліцензії другого рівня є можливість організовувати заходи, розраховані на понад 100 людей. Адже фізичне перебування на заході суттєво відрізняється від перегляду відео у мережі. Мова йде про атмосферу, про можливість нетворкінгу з людьми. На наших майданчиках постійно народжуються нові проекти та ідеї.

Друга перевага – можливість організовувати подію протягом двох днів. Відповідно, це передбачає збільшення кількості спікерів. А також можливість по-іншому структурувати захід. Друга половина другого дня – це афтепаті для нетворкінгу. Це неформальна можливість обговорити те, що було почуто.

Також другий рівень ліцензії дозволяє укладати партнерство з телебаченням Дистрибуція TED-роликів – це залучення нової аудиторії. Фактично це ще один канал для поширення ідей. Ми вже отримували пропозиції щодо співпраці від українських телеканалів.

Та крім переваг другий рівень передбачає й певні обов’язки. Мова, наприклад, про лідерство в українській спільноті TEDx, а також консультування та допомога в організації іншим українським командам. Крім того ми повинні взяти на себе проведення воркшопів та інших подій для організаторів. Також ми частково отримуємо статус бренд-поліції: стежимо, аби бренд TED в Україні не використовували не за призначенням.

Робота зі спонсорами

Фандрейзинг у сфері неформальної освіти в Україні нині проводити проблематично. Та вже з’являються новітні українські компанії, що розуміють значення TEDx для локальних спільнот. Вони усвідомлюють, що ідеї, які лунають з нашої сцени, можуть змінювати життя людей та країни.

Компанії на кшталт Grammarly завжди відгукуються на подібні ініціативи. Вони усвідомлюють, що їм це дає з точки зору іміджу та бренду роботодавця. Розуміють, що таким чином ідуть в ногу з міжнародними компаніями. Адже в цьому випадку йдеться про соціально-корпоративну відповідальність. Тож вони докладають зусиль для розвитку наших спільнот.

Українські спікери

Українська спільнота активно стежить за провідними спікерами TED. І рівень їхніх виступів – наприклад, візіонера Ілона Маска, аргентинки Пії Манчіні – просто космічний. Тож природно, що в нас теж з’являється запит на ідеї такого рівня. І в нас є можливість залучати найкращих спікерів з-за кордону.

Та ми хочемо довести, що надзвичайно цікаві ідеї мають й українці. Приміром, ми плануємо залучити українського соціолога Євгена Головаху. Це видатний мислитель, який спеціалізується на соціальній поведінці. Ця людина володіє фундаментальними знаннями про соціальні процеси.

В’ячеслав Брюховецький може розповісти про все, що завгодно. Він пообіцяв, що поговорить з нами, щойно допише книгу. Дуже цікаво було б послухати й Бориса Ґудзяка.

Крім цього є низка спікерів з української технологічної сфери, яких ми будемо запрошувати. Хочемо організувати окремий блок, метою якого буде показати – в Україні є науково-технічне виробництво повного циклу та успішний бізнес.

На останніх двох TEDxKyiv акцент був зміщений у бік громадського аспекту – і це було виправдано через суспільний запит і події в країні. Та вже наступного року ми хочемо приділити чимало уваги й технологіям.

TEDxKyiv-2018

TEDxKyiv-2018 буде для нас ювілейним десятим заходом. Цього року ми взяли паузу, щоб трансформувати команду і на якісно новому рівні підготуватися до події у 2018 році. Вже влітку ми розпочнемо роботу з партнерами, а з жовтня – повноцінну підготовку до події.

Ми хочемо визначитися з новою локацією, вже маємо кілька варіантів. Зокрема, це продиктовано отриманням ліцензії другого рівня і збільшенням кількості потенційних учасників. Останні дві події ми проводили в КВЦ «Парковий», і це гарна локація. Та в Києві з’являються нові майданчики, здатні приймати подібні події.

Другий рівень – це останній рівень ліцензії. Наступним кроком із точки зору популяризації України в контексті TED може стати проведення тут TEDGlobal – міжнародної конференції. Це можна порівняти з проведенням в Україні чемпіонату Європи з футболу. Це рішення ухвалюватиме головний офіс. Та я вірю, що це відбудеться.

фото:

flickr.com