Освітня платформа CANactions спільно з Григорієм Зотовим представила концепцію просторового розвитку території Нового Подолу та Річкового порту в Києві. Григорій Зотов – засновник архітектурної студії Architectural Prescription в Амстердамі. Його напрямки роботи – це урбаністичне та архітектурне проектування. The Village Україна відвідали презентацію та підготували конспект лекції.

Аналіз

Ми активно аналізували ідею, оцінювали наші шанси, представили всі можливі варіанти та в підсумку зробили пропозицію – який вигляд повинен мати Новий Поділ.

На ділянці є об’єкти, які ми повинні залишити. Крани – це єдині цінні об’єкти, які справді варто зберегти на території. Власне, з двох кранів тепер залишився один – на жаль, другий лежить у воді. Кран реставруємо під нову функцію, аби відчути весь його масштаб і структуру.

Є приклади з Європи, де покинуті промзони і об’єкти переробляють і створюють з них щось неймовірне. Як, наприклад, в Амстердамі зробили готель у такому самому крані. Таким чином об’єкт починає виконувати корисну функцію. Усе інше, включно зі складами, промзонами і промприміщеннями 50-60 років – їх ми не будемо залишати.

З погляду транспорту – це дуже складна територія, через неї проходить нова гілка метро, яку будують уже багато років (з Троєщини до аеропорту «Жуляни»). Є велика ймовірність, що цю гілку так і не добудують. Тому ми продумали й цей варіант і залишили місце для нової станції метро. З’явиться метро – добре, не з’явиться – теж класно. У будь-якому разі під мостом метро залишається доволі неприємна, темна територія, яку ніколи ніхто не використовує. Наша ідея – зробити це місце центром спорту: скелелазіння, баскетбольні майданчики, скейт-парк.

Набережна

Набережної як такої в Києві немає. Є велика дорога Набережно-Хрещатицька, яка відрізає нас від Дніпра. Ми проаналізували набережні у щільно населених європейських містах (Цюріх, Париж, Кельн, Амстердам) і дійшли висновку, що мінімальна комфортна ширина набережної – 30 метрів.

Квартал

Поділ унікальний своїми кварталами. Ми зберігаємо структуру, продовжуємо вулиці й візуальні зв’язки. Там, де вийшли занадто великі квартали, ми їх ділимо на більш дрібні, щоб збільшити щільність і компактність. Також ми відкриваємо квартали, тому що замкнутість створює приватний простір, якого потрібно позбуватися.

Мобільність

Другою проблемою після метро є питання транспортної розв’язки та дороги. Міст був розташований так, що метро знизу, а дороги над ним. А потім це розв’язується у два мільйони різних космічних естакад. І це дуже ускладнює ситуацію. Остання пропозиція, де частина моста з автівками звертатиме на Нижній та Верхній Вал, покращує ситуацію з двоповерховим мостом, але вирішує проблему тільки частково.

Дорога Набережно-Лугова страшно шумна – вона найбрудніша в Києві. Там постійно затори – і при цьому навколо нічого немає. Ми спробували проаналізувати, що викликає такий потік машин.

Показано переміщення машин з точки А в точку Б протягом дня. Наприклад, хтось їде на роботу з Позняків до центру, і найкоротший шлях лежить через нашу територію. Так само проходить і багато інших повідомлень. Але схем громадського транспорту зовсім немає. Висновок такий: посилити громадський транспорт і машин стане менше. У якийсь момент в Україні стане добре: стане більше громадського транспорту і менше машин для внутрішнього користування.

Другий, більш радикальний варіант – прокопати дорогу. Є класні приклади: Мадрид, Цюріх, Бразилія. За допомогою такого тунелю ми зможемо прискорити ситуацію на дорогах на півхвилини. Ми зробимо внутрішню дорогу з тупиковими проїздами – це для того, щоб не було проїжджаючих машин. На набережну транспорт виїжджати не повинен.

Завдяки чотирьом відведеним місцям підземного паркінгу ми вирішуємо всі питання парковки, завантаження і сміттєвидалення. Тоді район повністю стає вільним від автівок. Наземна гостьова парковка розташована у шаховому порядку. У цьому випадку ніколи не буде великого затору, тому що завжди є можливість об’їхати авто, що припаркувалося.

Шумоізольованість

Боротися з шумними розв’язками можна завдяки стінам. Так це роблять в Амстердамі: уздовж окружної дороги будують галерейне житло, аби шум і запахи не потрапляли в квартири. Але в Україні не дуже люблять галереї – і це не найкраще рішення. Ми пропонуємо робити там тимчасові офіси, які в майбутньому зможуть стати житлом.

Розвиток транспорту

Повз територію повинен проходити швидкісний трамвай, з’являться виходи до метро та автобусні зупинки. Окремо ми відводимо місце для велосипедної доріжки уздовж набережної.

Культура

У цій території є географічний та емоційний центр, ядро якого – на вигині узбережжя. На інтуїтивному рівні ми зрозуміли, що це чудове місце для культурного об’єкта штибу театру чи творчої майстерні. Його функція ще не визначена.

Окрім того, ми будуємо два дитячі садочки та одну велику школу, які охоплять увесь район. У знакових місцях ми створюємо архітектурні акценти, які будуть залучати і візуально, і функціонально.

Набережна за проектом поділиться на чотири зони:

Перша зона: Таким буде природний амфітеатр на набережній із зоною для відпочинку біля води; Друга зона: Прогулянкова зона на рівні води з парковкою для човників; ТРЕТЯ ЗОНА: Культурна зона біля великого центру з максимальною концентрацією розважально-культурних функцій по всіх фронтах; ЧЕТВЕРТА ЗОНА: Стежка з дикою рослинністю