Проект Urban Space 500 зібрав уже понад сотню інвесторів. За прикладом івано-франківського Urban Space 100, ці люди погодилися вкласти тисячу доларів у громадський ресторан, переважна частина прибутків якого виділятиметься на розвиток міста. The Village Україна поспілкувалася з координатором проекту Святославом Поповим і людьми, які інвестували в ініціативу – Максимом Яковером і Наталією Бойко.

Наразі у проект Urban Space 500 вклали кошти 112 осіб. Це вже більше, ніж кількість учасників Urban Space 100 в Івано-Франківську. Ми розпочали кампанію з пошуку соціальних інвесторів 15 березня. Першу сотню ми зібрали фактично за два місяці.

Першою з другої сотні учасників стала Марія Насєдкіна, керівниця організації «Дивовижні». У першій сотні є такі люди, як Наталія Бойко, Максим Яковер, Олександр Сушко тощо. Бачимо, що збирається дуже проактивна компанія.

Ми знаємо, що є люди, які активно стежать за проектом. Переконані – щойно наберемо критичну масу людей, динаміка зростання буде вищою. Ми очікуємо, що великий приріст будемо спостерігати після визначення локації. Зрештою, коли ми зберемо 500 партнерів, 501-го ми шукати вже не будемо.

У кожного з нас, певно, є такий досвід – коли нас обманювали, коли видурювали гроші. І через це в країні утворюється токсична атмосфера, атмосфера недовіри. Ми не стверджуємо, що цей проект усе змінить. Та він покликаний стати прецедентом. Це не ідеалізм. Тут є певна доля романтики, безумовно. Але досвід Urban Space 100 показує – це проект, який успішно працює.

Цей проект – про соціум, про громаду. Ми робимо акцент на соціальний аспект, фокусуємося на користі для Києва. Ці сто людей, що доєдналися до Urban Space 500, вже дуже добре себе показують. Ці люди – з найсміливіших. Вони повірили в ідею.

Проект розвивається поетапно. Наразі ми перебуваємо на етапі пошуку п’яти сотень співзасновників і співзасновниць. Тож нині ми зосереджені на тому, аби знайти цих людей. Водночас ми шукаємо фізичний майданчик для ресторану.

Знайти локацію і розвивати її – це компетенція управлінської компанії Druzi Cafe. Це сильні і правильні партнери, вони підходять нам за цінностями. Нині вони пропонують закріпити локацію за Подолом. Але остаточно ми вирішимо це питання в червні. З огляду на те, що відкрити заклад ми плануємо вже восени.

Цілі проекта

Проект передбачає три рівні цілей. Перша ціль – створення прозорого цільового фонду. Цей цільовий фонд перенаправлятиме 80% прибутку ресторану на розвиток міста. Решта – прибуток управлінської компанії.

На які саме проекти витрачаються кошти – вирішуватимуть співзасновники. Чотири рази на рік у фіксовану дату і фіксований час відбуватимуться загальні збори співзасновників. Буде складатися шорт-лист проектів. В Івано-Франківську це, приміром, була побудова дитячого майданчика. Та в Києва свої потреби.

Другий рівень цілей – створення фізичного простору, що буде відкритим до різних соціальних груп. Там повинно бути зручно зустрітися з друзями, смачно поїсти і водночас розвинутися інтелектуально. У цьому закладі відбуватимуться презентації і лекції. Фільтр можливих подій у закладі буде умовним: відсутність реклами і дискримінації в усіх проявах, аполітичність тощо.

Третій рівень – найважливіший, бо без нього перші два будуть неможливі. Це об’єднання 500 людей. Адже це спільнота людей. Це не просто люди, які вклали по тисячі доларів і забули про це. Це не класична благодійність. Цей проект передбачає активне залучення та супроводження соціальними інвесторами тих соціальних продуктів, в які вони інвестували.

Громадська ініціатива

В Івано-Франківську учасники проекта були знайомі між собою до рішення приєднатися до Urban Space 100. У Києві трохи інша ситуація. Це місто більше за розміром, більш анонімне. Та перші спостереження за київською спільнотою доводять – кожен учасник уже прийняв певний негласний кодекс правил. Комунікація виходить конструктивною. Це можна було передбачити, але ми все ж приємно здивовані.

Крім цього у нас є етичний кодекс. Людина, яка стає учасником проекта, заздалегідь погоджується стати членом громадської організації. Вона передбачає процедуру членства. До заяви про вступ до ГО додається згода дотримуватися статуту і згода з положеннями етичного кодексу. Тобто у нас є визначені правила.

Коли ми розпочинали планування ідеї, розрахували, що 500 осіб – оптимальна кількість учасників. Коштів цих людей повинно бути достатньо, аби відкрити ресторан, організувати його запуск і задовольнити умови франчайзингового пакету. До того ж ми вирішили масштабувати розмір проекта в Івано-Франківську, збільшивши його в п’ять разів.

Що об’єднує людей, які вже вклали кошти? Їх об’єднують цінності. Їх об’єднує довіра – і до ідеї, і до людей, що збираються навколо неї. Чи не головна мотивація цих людей – долучитися до створення спільноти. Якщо ти налаштований співпрацювати з певними людьми, ти відповідно до них ставишся. Це своєрідний виклик самому собі.

Цей задум – тест для суспільства в Києві. Чи може така кількість людей об’єднатися задля спільної ідеї? Це формулювання передбачає певний виклик. Ми враховуємо скептицизм, який іноді зустрічаємо в стрічках соцмереж. Та ми готові з цим працювати.

Розширення франчайзу

Якщо запуск Urban Space 500 відбудеться успішно, ми плануємо зайти з цим проектом у Краматорськ. Нам цікаве це місто, тому що там є певна база людей, готових підтримати ідею. До того ж у нас є чітке розуміння, що там це потрібно. Можливо, більш потрібно, ніж в інших містах.

У Берліні є запит від спільноти. Нам це було б цікаво як експорт ідеї за кордон. Адже ця ідея – принаймні, в такому співвідношені, – зародилася саме в Україні. Я не можу стверджувати, що в світі раніше не було такого. Різні компоненти нашого проекта відстежити можна, але не в такому поєднанні. Це той випадок, коли ми працюємо на експорт, а не на імпорт.


Максим Яковер, керівний партнер UNIT City

«Urban Space 500 – це класичний приклад соціального підприємництва. Я бачу в ньому майбутнє, тому підтримав цей проект.

На прикладі того, що вже зроблено в Івано-Франківську, зрозуміло: цей проект дозволяє генерувати певний прибуток і покращувати місто.

Оскільки є довіра до інституції, цей проект дозволяє брати участь в покращенні міста. Я вважаю себе містянином, тож вирішив за необхідне підтримати цю ініціативу.

Комунікація з іншими інвесторами Urban Space 500? Довіра формується в процесі взаємодії, взаємодія відбувається тоді, коли є спільна мета. А спільна мета з’явиться тоді, коли ми поставимо чіткі завдання, як реалізувати цей проект».


Наталія Бойко, заступниця міністра енергетики та вугільної промисловості України з питань європейської інтеграції

«Я мріяла про Urban Space для Києва. Мріяла – і бачила себе його частиною. Я захотіла, аби такий ковток свіжого повітря з’явився і в місті, де я живу, щойно дізналася про ініціативу в Івано-Франківську.

Київ став моїм домом після Революції Гідності. Я переїхала сюди з Франкфурта-на-Майні. Та вже звикла до міста –  і навіть по-своєму його полюбила. Втім, окрім роботи й друзів хочу мати тут щось «своє».

Я вірю в Україну, яку ми зараз будуємо. Подобається відчувати себе тією краплиною в океані. Хочу бути людиною дії. І такою дією для мене є цей проект. Це мій внесок для мого міста.

Київ має шалений потенціал і драйвить багато процесів. Та йому потрібно більше спільних ідейних проектів з правильним соціальним наповненням. Мене надихають люди. А Urban Space – це саме про людей».


Ілюстрація:

ЄВГЕН величев